جنجال وهابیت بر سر رسمی شدن اسب سواری بانوان

 به گزارش شیعه آنلاین به نقل از تابناک، در اولین روز از سال نو میلادی، وزارت آموزش و پرورش عربستان سعودی اجازه برگزاری مسابقات اسب سواری دختران و زنان ر اصادر کرد. این دستور موجب شده است که، علمای وهابی این کشور جنجال جدیدی راه بیاندازند.
صدور مجوز برگزاری مسابقات یاد شده سبب شد تا دکتر «سعود بن عبداله الفنیسان»، رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی «النبی محمد»، از پادشاه عربستان درخواست کند که، شخصا به این موضوع رسیدگی کند تا موجبات هتک آبروی زنان و دختران مسلمان فراهم نشود.
«الفنیسان» که با شبکه خبری «الجزیره» گفتگو می کرد در ادامه افزود: نمادهای غربی لحظه به لحظه در حال نفوذ به کشورهای اسلامی است و عربستان بیش از هر کشور دیگر آلوده فرهنگ غربی شده است در حالی که کشور ما باید برای کشورهای اسلامی الگو باشد نه اینکه کاری انجام بدهیم که کشورهای دیگر از ما و فرهنگ اجتماعی ما بیزاری بجویند.
 اما در همین حال خانم دکتر «کشغری»، که از او به عنوان فعال امور زنان یاد شده در تماس با «الجزیره» سخنان  «الفنیسان» را رد کرد و گفت : باید در هر شرایطی زمینه حضور فعال زنان را در جامعه فراهم کنیم و شرایط حضور اسلامی زنان در صحنه های ورزشی از جمله اسب سواری را برای زنان ضروری می دانیم.
 گفته می شود پس از آنکه، ماه گذشته یک زن تبعه عربستان به نام «دلما حسین» شخصا در مسابقات ورزشی زنان در سنگاپور موفق شد در رشته اسب سواری مدال برنز مسابقات را از آن خود کند و این موضوع موجب شد که وزارت آموزش و پرورش عربستان اسب سوازی زنان و دختران در دبیرستان ها را مجاز اعلام کرد

آشنایی با مرکز علمی تحقیقاتی دراالعرفان الشیعی

مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی در سال 1377 فعالیت خود را تحت اشراف اندیشمند فرزانه و عالم ربانی حضرت استاد حسین انصاریان آغاز نمود.
این مؤسسه فرهنگی و دینی با اساسنامة مصوب و بر اساس مجوز صادره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اهداف ذیل تأسیس شده است:

اهداف و موضوع فعالیت:در اجرای مفاد حدیث شریف نبوی(ص) «انی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب ا... و عترتی اهل بیتی...» و پاسداشت از مرزهای عقیدتی مکتب آل ا... اهداف و موضوعات این مؤسسه عبارتند از:
1. تلاش جهت شناساندن فرهنگ ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در داخل و خارج کشور.
2. گردآوری و تألیف و تدوین مقالات، متون . کتب دینی و ترجمه به زبانهای خارجی و بالعکس.
3. همکاری در برپایی نمایشگاهها و جشنواره های فرهنگی و هنری برای سازمانها و مراکز دولتی یا خصوصی.
4. انجام مبادلات فرهنگی و هنری از طریق ارائه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری از قبیل، کتاب، مطبوعات، نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه ای.
5. تلاش در جهت گردآوری آثار فرهنگی و هنری به منظور کمک به حفظ و حراست میراث فرهنگی و دینی.
6. برقراری ارتباط و تعامل با مراکز فرهنگی و هنری دینی داخل و خارج کشور.
7. انجام فعالیت های انتشاراتی با مجوز لازم جهت انتشار کتاب در زمینه های گوناگون و احیاء میراث مکتوب بزرگان شیعه.
8. طراحی و تأسیس و ایجاد کتابخانه عمومی و تخصصی و ایجاد مرکز تهیه و تکثیر آثار صوتی و تصویری مذهبی.
9. ایجاد پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی جهت خدمات علمی پژوهشی و اطلاع رسانی در زمینة علوم و معارف اسلامی.
10. ایجاد مراکز پاسخگوئی به سئوالات و شبهات عقیدتی، اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی بصورت اینترنتی، تلفنی، حضوری و مکاتبه ای.
11. ایجاد مرکز تخصصی تربیت مبلغ و واعظ برای تبلیغ دین در داخل و خارج کشور.
12. جمع آوری و تنظیم و نشر آثار دانشمند معظم حضرت استاد حسین‌انصاریان است، که با توجه به استقبال گستردة نسل جوان و فرهنگی کشور در 4 دهة گذشته از افکار و اندیشه‌های استاد و تأثیر گذاری سخنرانی های ایشان در 40 سال گذشته تاکنون، تنظیم و نشر بیش از 80 جلد آثار در 50 عنوان، تألیفات گرانقدر و بیش از 5 هزار ساعت سخنرانی های مضبوط و موجود معظم له در قالب بیش از 480 عنوان مشتمل بر موضوعات اساسی علوم و معارف اسلامی بخصوص در حوزه عقاید، سیره، اخلاق، تفسیر و عرفان اسلامی و کلام و امور اجتماعی توسط این مرکز تنظیم و منتشر شده است.
با توفیقات الهی پایگاههای اطلاع رسانی عرفان ( WWW.erfan.ir)  و انصاریان (WWW.ansarian.ir) و پایگاه امام سجاد (ع) ( www.emamsajjad.com) و اسلام شیعه (www.shieh.ir)که امروز با 28 زبان زندة دنیا در حال فعالیت می باشد.
بخش اعظم آثار مکتوب و قریب 3 هزار سخنرانی موضوع گذاری شده استاد انصاریان را در اختیار عموم قرار داده است و علاوه بر آن مجموعه ای از علوم و معارف و سیرة اهل بیت و مقالات و ویژه نامه های مذهبی و هزاران مورد پرسش ها و پاسخ های عقیدتی و اخلاقی و کلامی و فقهی را در کنار متن قرآن و نهج البلاغه و صحیفة سجادیه با ترجمه روان و دقیق استاد انصاریان به علاوه بخش های متنوع و غنی مذهبی این سایت دینی و مذهبی، در جهان اینترنت به علاقه مندان و تشنگان معارف الهی عرضه نموده است.
همچنین به عنوان مژده به طلاب و محققین و دانشجویان، عملی شدن پیشنهاد جمعی از محققین برای تبدیل نمودن متن سخنرانی های استاد انصاریان را تحت عنوان مجموعة سیری در معارف اسلامی بشارت داده و عنقریب مجلدات اولیه این مجموعه گرانقدر با تنظیم و تدوین و ویراستاری مناسب و استخراج منابع و پاورقی های غنی گروه تحقیق و پژوهش تحت عنوان سیری در معارف اسلامی به زیور طبع آراسته خواهد شد، و با این اقدام سخنرانی های سازنده استاد که مبتنی بر استوارترین منابع اصیل شیعی می باشند، بصورت کتاب به جامعه ارائه خواهند شد و به عنوان یک منبع جامع در اختیار سخنوران و محققین قرار خواهد گرفت.

بشارت خداوند به مومنین

 مراد قرآن مجید از عمل صالح و ایمانی که مومن را در معرض بشارت بهشت و نعمتهای آن قرار داده است ، چیست ، و منظور از ایمان ، چه ایمان است ؟
قبل از این که به توضیح مطلب بپردازیم ، اقسام ایمان را توضیح می دهیم . یک ایمان ؛ ایمان زبانی است یعنی هیچ نفوذی در قلب و باطن ندارد و صرفا بر روی زبان می چرخد .
قرآن کریم بعضی از مردم را دارای چنین ایمانی می داند و می فرماید :
« و من الناس من یبعد الله علی حرف فان اصابه خیر اطمان به و  ان اصابته فتنه انقلب علی وجهه خسر الدنیا والاخره ذلک هو الخسران المبین » سوره حج آیه 11
بعضی از مردم عباداتشان بی ریشه است و به وقتی که ببیند با این اقرار [به شهادتین ]و ایمان ، اهداف و کارهای آنها رو به صلاح و و پیشرفت قرار می گیرد ، به همین ایمان زبانی  تکیه می دهند و مراقبت می کنند تا آن را از دست ندهند و طوری خودشان را در بین دیگر انسانها جلوه می دهند که با مومن معرفی کردن خود ، دیگران را وادار به اعتماد و احترام به خویش می کنند و سپس به پیشبرد اهداف و کارهایشان می پردازند .
اما اگر پای دفاع و جنگ با دشمن پیش بیاید ، مساله پرداخت خمس و زکات پیش بیاید ، حادثه ، بیماری و زلزله پیش بیاید و .... در این صورت آن افراد می گویند که این ایمان به درد زندگی ما نمی خورد و نفعی برای ما ندارد . برای توضیح بیشتر آیه فوق به سوره حجرات مراجعه می کنیم ؛ که قرآن می فرماید : «قالت الاعراب ءامنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم » سوره حجرات آیه 14 . شان نزول آیه چنین است که : روزگاری در یک منطقه ای که بادیه نشینان عرب در آنجا زندگی می کردند ، خشکسالی واقع شد . آن مردمان که درمحیط خشکسالی زندگی می کردند ، می دانستند که اهل ایمان و مومنی ، اهل تعاون هستند ؛ یعنی مردمی هستند که نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت نیستند و اهل انفاق و پرداخت زکات هستند و همنوعان خود را دوست دارند و مشکلات مردم را حل می کنند . از این روی خدمت پیغمبر اسلام (ص) رسیدند و گفتند : « قالت الاعراب امنا » ؛ یعنی ما دل به خدا داده و او را باور کرده ایم . « قل لم تومنوا » ؛ بگو نه ؛ شما به خدا ایمان نیاوردید و اهل باور نشدید ؛ « ولکن قولوا اسلمنا » بلکه بگویید ما آمدیم مسلمان شدیم و یک فرهنگ را بصورت ظاهری پذیرفتیم تا زیر سایه آثار این فرهنگ باشیم ؛ چرا که « و لما یدخل الایمان فی قلوبکم » من « خدا » که از دل شما خبر دارم ! شما با دل حرف نمی زنید ، بلکه شما دارید تقلب می کنید و به دروغ می گویید که ما مومن هستیم ؛ شما ابدا اهل ایمان نیستید ، بلکه شما از تسلیم شدگان هستید و با یک شهادتین ، برای این که کار برای شما انجام بدهند ، این چنین خود را مومن (ظاهری ) معرفی کرده اید . این ایمان ظاهری که هیچ ارتباطی به قلب و باطن شما ندارد و صرفا لقلقه زبان است ، نمی تواند صاحبش را در معرض بشارت الهی قرار دهد . ادامه دارد

امام باقر(علیه السلام) فرمود:

الإمام الباقر (علیه السلام) : کفى بالنّدمِ تَوبَةً . امام باقر(علیه السلام) : براى توبه کردن پشیمانى کافى است. (الخصال : 16 / 57)

تکرار لغت ذوالنون در قرآن

لغت ذوالنون, نام یکی از پیامبران, در قرآن ۱ بار در آیات زیر تکرار شده است
سوره ۲۱, آیه ۸۷

و ذوالنون را [یاد کن] آنگاه که خشمگین رفت و پنداشت که ما هرگز بر او قدرتى نداریم تا در [دل] تاریکیها ندا درداد که معبودى جز تو نیست منزهى تو راستى که من از ستمکاران بودم