تصاویری از چشمه آب زلالی که صدها سال است گرداگرد قبر اصلی حضرت ابوالفضل العباس در زیر حرم مطهرش در کربلا طواف میکند و این است اجر تشنهماندن او بر لب فرات به احترام تشنگی برادر .... ...
اما او مردی نبود که مرگ بستر را انتخاب کند. رکوع و سجودِ بیولایت، برای او مرگ تدریجی بود.
آن مرد پیر، چه جنگها که در رکاب امیرالمؤمنین نکرده بود و چه زخمها که از تیغها و زبانهای مخالفان نخورده بود.
پیرمرد بود، و از یاران قدیمیاش جدا افتاده. احساس میکرد که از بعضی از رفقایش عقب مانده است. از رفقایی مانند «میثم تمار». همان که از عشق علی (ع)، سر به دار شد و سر و دست و زبان خود را در این نرد عشق، فدای یار کرد.
پیرمرد بود، ولی در عشقورزی گوی سبقت از جوانان ربوده بود. تا شنید مولایش حسین (ع) به کوفه نزدیک شده است، مرکبش را زین کرد و به راه افتاد. شبها حرکت میکرد و روزها استراحت مینمود تا در بند ماموران «ابن زیاد» اسیر نشود. سرانجام روز هفتم ماه محرم، در کربلا، خود را به کاروان عشق رساند.
سخن از حبیب است؛ «حبیب بن مظاهر». قهرمان کهنسال کربلای حسین (ع). بزرگ طایفهی بنیاسد، که بزرگ قبیلهی فداکاران شد و اسوه جاودانهی پیرغلامان اهل بیت (ع).
و سلام بر شهیدی که زائران حسینی «دو بار» بر او سلام می کنند ؛ هم هنگام ورود به آستان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و هم هنگام خروج از آستان ، چرا که قبر مطهرش در درگه آستان منور مولاست!
حرم مطهر امام حسین(ع) در
بخش مرکزی شهر کربلا و در موقعیت جغرافیایی 32 درجه و 37 دقیقه شمالی و 44
درجه و 1 دقیقه و 56 ثانیه شرقی قرار دارد ، مساحت حرم تقریبا 13000 متر
مربع و محیط آن 500 متر می باشد .
حرم دارای 10 درب می باشد که
اولین آنها که جنوبی ترین آنها می باشد باب القبله بوده و بقیه آنها به
صورت پادساعتگرد به نام های باب الرجا، باب قاضی الحاجات، باب الشهداء ،
باب الکرامه ، باب السلام، باب السدره، باب السلطانی، باب الراس الشریف و
باب الزینبیه(س) می باشد که رو به تل زینبیه باز می شود.
در داخل
حرم علاوه بر مزار عرفانی امام حسین(ع) ، مزار حضرت علی اکبر(ع) در پایین
پای امام حسین(ع) ، حضرت علی اصغر (ع) در آغوش امام (علت 6 گوشه شدن ضریح
همین قرار گیری مزار علی اکبر(ع) در زیر پای امام می باشد) ، شهدای کربلا
در پایین پای حضرت علی اکبر(ع) ، حبیب بن مظاهر در ضلع جنوبی حرم و مزار
ابراهیم مجاب در شمال غربی حرم قرار دارند.
در
داخل حرم همچنین قبور عده ای از علما در نزدیکی قبور شهدا و تعدادی از
پادشاهان شیعه از جمله برخی پادشاهان قاجار و امیرکبیر، در رواق شمالی قرار
دارند.
اولین بنا و نشانه های حرم امام حسین(ع) توسط بنی اسد و سپس
مختار ایجاد شد اگرچه بارها آثار حرم امام حسین(ع) توسط بنی امیه و بنی
عباس و سایر حکومت های ضدشیعی از بین رفت.
در
دوران متوکل عباسی ملعون بیشترین جسارات به حرم امام حسین(ع) صورت گرفت ،
متوکل ضمن انهدام مرقد مطهر، با گذاشتن نگهبانان در راههای ورودی دستور داد
هر زائری را در مسیر یافتند او را دستگیر کرده یا وی را می کشتند یا به
شدت تنبیه می کردند.
پادشاهان آل بویه را می توان به عنوان اولین سازندگان اصلی حرم امام حسین(ع) و ائمه نام برد .
صفویان
در سال 907 بر تخت سلطنت ایران نشستند و بهترین دوران آبادی عتبات، پس از
روزگار آل بویه، در دورانی است که صفویان قدرت را در اختیار داشتند ( از
سال 907 تا 1135) صفویان هر از چندی که بر عراق تسلط می یافتند، تمامی تلاش
خود را برای بازسازی و تعمیر و گسترش عتبات به کار می گرفتند. نام صفویان و
بعدها قاجار در جای جای عمارات عتبات نشان از حضور جدی آنان در عتبات و
حرم ائمه (ع) دارد.
در دوره شاه اسماعیل ، شاه طهماسب، شاه عباس اول
و شاه صفی در دوره های کوتاهی که عثمانی ضعیف می شد، عراق در اختیار دولت
صفوی بود و هر بار، بر طبق اسناد و منابع موجود، مهمترین دغدغه آنان رسیدگی
به امور حرمین امامان و فراهم کردن تسهیلات برای زایران بود.
در
روزگار نادرشاه هم توجه ویژه ای به عتبات وجود داشت و گفته شده است که همسر
او گوهر شاه خانم – دختر شاه سلطان حسین - مبالغ هنگفتی ( 20 هزار نادری)
برای تعمیر و تزیین حرم حسینی ارسال نمود.
در دوره قاجار، همان
احساس وجود داشت. روابط آنان با عثمانی ها در این دوره بهتر بود و آنان می
توانستند اقدامات بهتر و گسترده تری در مقایسه با زمان صفویان، انجام دهند.
در
زمان حمله وهابی ها به کربلا به رهبری (( سعود بن عبدالعزیز)) در سال 1216
حرم صدماتی جدی دید ، گنبد مطهر تخریب و بسیاری از شیعیان توسط وهابیون به
شهادت رسیدند، تمام اموال حرم به تاراج رفت و صدمات زیادی به شهر وارد شد ،
در کوچه و بازار خون محبان حسین(ع) جاری گشت به گونه ای که مردم این واقعه
را کربلای دوم نامیدند.
پس از حمله وهابیون به حرم حسینی(ع) ،
اهمیت تجدید بنای گنبد و صحن در دوره محمد شاه چندان بود که حتی بعد از این
خرابی، در سال 1217- 1219 همچنان او را به عنوان بانی بنای جدید می
شناختند.
در دوره فتحعلی شاه، نه تنها سلطان قاجار بلکه برخی از
درباریان از جمله زنان درباری مبالغ هنگفتی هزینه تزیین حرم حسینی کردند.
همسر فتحعلی شاه در سال 1232 ایوان مقابل قبر را طلاکاری کرد. در سال 1337
همین زن، مناره های حرم حسینی را طلاکاری کرد.
در سال 1991 میلادی (
1370 ه.ش) حزب منحوس بعث به دستور صدام ملعون در جریان انقلاب شیعیان
حملات وحشیانه ای به حرم شد، عده ای از شیعیان به شهادت رسیدند و بخشی از
حرم و گنبد مطهر تخریب شد به طوری که آثار برخی از گلوله ها و جنایت بعثیون
هنوز بر روی دیوارهای حرم قابل مشاهده است.
در
حال حاضر حرم حسینی(ع) با تلاش شیعیان مخلص ایرانی و عراقی و با همت ستاد
بازسازی عتبات عالیات، در حال بازسازی و مسقف شدن می باشد و از برنامه های
آتی برای حرم طرح توسعه حرمین شریف است که طبق چشم انداز توسعه به شعاع
500 متر از حرمین شریف امتداد خواهد داشت.
قابل ذکر است طلا کاری
گنبدها و مناره ها بارها و بارها به فرمان شاهان ایرانی و به هنر و توانایی
هنرمندان ایرانی شکل گرفت. این تحول در نسبت های قابل مقایسه با حکمرانی
بقیه کشورهای اسلامی آنقدر چشمگیر بود که به قطع می توان تأثیرات شکل گرفته
را بخشی از توسعه و هنرنمایی سبکهای ایرانی در دوره خود دانست.
گروه دین و اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری