شناخت اهداف تربیتی پیامبران توحیدی، شناخت روانشناسی کودک و نوجوان و شناخت جامعه از جمله گامهایی است که باید برای تربیت قرآنی فرزندان برداشته شود. محمود حکیمی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به اهمیت ترییت کودکان و نوجوانان براساس مفاهیم و آموزههای قرآنی، اظهار کرد: تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان امروزه بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد و البته باید مورد توجه خانوادهها، معلمان، مربیان، نویسندگان، هنرمندان و مسئولان قرار بگیرد. حکیمی با یادآوری اینکه تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان باید از سوی معلمان و مربیان مورد توجه خاص قرار بگیرد، عنوان کرد: معلمان و مربیان برای تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان باید ابتدا خود از اهداف تربیتی پیامبران توحیدی که قصههای آنان در این کتاب آسمانی آمده است، آگاه باشند تا بتوانند براساس این اهداف توحیدی آموزههای قرآنی را به دانشآموزان منتقل کنند. وی با بیان اینکه معلمان و مربیان باید از سه زمینه تربیتی آگاه بوده و این زمینهها را برای تربیت قرآنی فرزندان مورد توجه قرار دهند، افزود: آگاهی از سرمایههای ارزشمندی که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته، مانند: قوه عقل، وجدان اخلاقی و سرشت خداگرایانه، از جمله زمینههایی است که باید از سوی معلمان و مربیان در تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد. حکیمی با بیان اینکه دومین زمینه برای تربیت قرآنی شناخت روانشناسی کودک و نوجوان است، اظهار کرد: بیشک در صورتی که مربیان و معلمان قرآن از روانشناسی کودک و نوجوان آگاه باشند، در نهایت میتوانند پیامهای قرآنی را از طریق داستان و یا جلسات تفسیر قرآن به دانشآموزان و شاگردان خود بیاموزند و به شکل اثرگذاری عمل کنند. وی ادامه داد: شناخت روانشناسی کودک و نوجوان سبب میشود تا پیامهایی که از سوی معلمان و مربیان قرآنی به دانشآموزان منتقل میشود در رفتارهای آنان اثرگذار بوده و در نهایت نتیجه آموزهها و مفاهیم قرآنی که از سوی معلمان به دانشآموزان منتقل شده در رفتار آنان مشاهده شود.
این نویسنده کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود، سومین زمینهای را که برای تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان باید از سوی معلم مورد توجه قرار گیرد، شناخت جامعهای دانست که معلم و شاگردانش در آن زندگی میکنند. حکیمی با بیان اینکه شناخت درست از جهان و نیازهای معنوی جامعه از جمله مسائل مهمی است که باید از سوی معلمان و مربیان برای تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد، به تبلیغات وسیعی که از سوی مشرکان و دشمنان اسلام از زمان ظهور اسلام وجود داشته است، اشاره کرد و ادامه داد: معلمان و مربیان، باید با شناخت درست جهان و نیازهای معنوی جامعه در مقابل این تبلیغات منفی که از سوی دشمنان بر ضد اسلام و قرآن وجود دارد، ایستادگی کرده و کودکان و نوجوانان را در مقابل این تبلیغات بیمه کنند. وی با یادآوری اینکه در قرن 21 تمام تلاش دشمنان اسلام بر آن است که اسلام را مظهر خشونت معرفی کنند، گفت: معلمان و مربیان قرآن باید با شناخت آیات قرآن، مفاهیم و آموزههای تربیتی مورد نیاز کودکان و نوجوانان و همچنین مفاهیم مرتبط با مهرورزی و محبت را استخراج کرده و در قالبهای مختلف داستانی، هنری و ... عرضه کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش نویسندگان و هنرمندان در تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: در دنیای امروز که دشمنان اسلام تبلیغات وسیع خود را برضد اسلام گسترش دادهاند، هنرمندان و نویسندگان آگاه ما باید با استخراج مفاهیم و آموزههای قرآنی مورد نیاز کودکان و نوجوانان در مقابل تبلیغات منفی دشمنان ایستادگی کرده و آموزهها و مفاهیم قرآنی را به زبان هنر و قصه برای فرزندان این مرز و بوم بیان کنند. حکیمی یادآور شد: معلمان، نویسندگان و هنرمندان باید توانایی آن را داشته باشند که به کودکان و نوجوانان بیاموزند که تمامی مفاهیم و آموزههای قرآنی براساس محبت و مهرورزی بوده و میتواند نقش مؤثری در بهبود زندگی و رفع نیازهای آنان داشته باشد. وی در این بخش از سخنان خود انتقال آموزههای اهل بیت(ع) را در تربیت کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: تبیین زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) از سوی نویسندگان و هنرمندان میتواند اقدام مؤثری در جهت تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان باشد. |
خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)