قصههای قرآن را میتوان در قالب واحد درسی ارائه کرد به گفته مدرس دانشگاه شیخ بهایی اصفهان میتوانیم قصههای قرآنی را در قالب چند واحد درسی و با حضور استادانی که در این حوزه تخصص دارند، ارائه کنیم. | |
«خسرو احتشامی»، مدرس دانشگاه شیخ بهایی اصفهان، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با تأیید این که ادبیات قرآنی باید به صورت مستقل در دانشگاههای مادر تدریس شود، گفت: دانشگاههایی مثل تهران و اصفهان که دانشگاه مادر به شمار میآیند میتوانند سردمدار تدریس این گونه دروس قرآنی باشند. وی با اشاره به این که اکنون هم تاریخ تمدن اسلامی و معارف اسلامی در دانشگاهها تدریس میشود، افزود: سالها پیش در رشته عرفان و قرآن دانشگاه مشهد تحصیل میکردم و اکنون از اینکه این راه را ادامه ندادهام، پشیمانم. احتشامی در ادامه این سخنان گفت: درس عرفان و قرآن از دروس سنگین و عارفانه بود و کسانی که در این رشته تحصیل کردند، اکنون از بزرگان ادب هستند و کسانی که امروزه حرفی برای گفتن دارند، کسانی هستند که در حوزه معارف و قرآن تحصیل کردهاند و بر همین اساس میتوان گفت که قرآن سرچشمهای است که میتواند انسان را بینیاز کند. ادبیات ما تماماً پشتوانه قرآنی دارد وی با تأکید بر این که تدریس مستقل ادبیات قرآنی باید در دانشگاههای ما انجام شود، اظهار کرد: ما نمیتوانیم ادبیاتی داشته باشیم که در فرهنگ ما پشتوانه قرآنی و الهی نداشته باشد. تدریس ادبیات قرآنی تخصص نیاز دارد هر استادی نمیتواند ادبیات قرآنی را تدریس کند و این حوزه نیازمند داشتن استادان بزرگی است، از«فروزانفر» و «همایی» به عنوان دو استادی که اجتهاد در مسائل حوزوی داشتند، به عربی، احادیث، فقه، تفسیر قرآن و ادبیات فارسی مسلط بودند این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: قرآن در ضمیر ما نهادینه شده است و باید در ادبیات ما به صورت پیوسته تداوم پیدا کند و در قالب یک واحد درسی درآید تا دانشجویانی که در این رشته تحصیل نمیکنند نیز بتوانند از چنین دروسی استفاده کنند. به عقیده احتشامی، کسانی که در رشته ادبیات، معارف و تاریخ عمومی و بینالمل و فلسفه تحصیل میکنند از این درس بینیاز نیستند، ادامه داد: 1500 سال است که قرآن در این رشته نهادینه شده و اگر بتوان این درس را به عنوان واحدی درسی برای عموم دانشجویان همچون ادبیات عمومی در نظر گرفت، اقدامی بزرگ و بسیار ارزشمند خواهد بود. در اشعار شاعران امروز میتوان تلمیحات قرآنی را دید وی با اشاره به این که در اشعار شاعران امروز هم که با این پشتوانهها آشنا هستند، میتوان نحوههای متفاوتی استفاده از تلمیحات قرآنی را دید، از پروین اعتصامی به عنوان نمونه بارز این حوزه یاد کرد. احتشامی، به مثنویهای پروین اعتصامی که اغلب آنان بر اساس داستانهای قرآنی از جمله داستان حضرت موسی(ع) سروده شدهاند اشاره کرد و گفت: شاید اثر پروین از زیباترین مثنویهای ادبیات معاصر باشد. این مدرس، از حضور آیات قرآن در شعر نو و به ویژه شعر پس از انقلاب یاد کرد که به وضوح میتوان در آنان اشارات به آیات قرآن، استفاده از احادیث و آیات مستقیم، ترجمه قرآن و تلمیحات را به فراوانی مشاهده کرد. احتشامی همچنین به مثنوی بلند قرآنی «علی معلم دامغانی»، اشعار قرآنی «سیدعلی موسوی گرمارودی»، «علیرضا قزوه» و زندهیاد «قیصر امینپور» اشاره کرد که نشان میدهد تجلی قرآن در اشعار اکنون نیز فارغ از آیات قرآنی نیست. وی با تصریح بر این که میتوان قصههای قرآنی را به صورت واحدهای درسی ارائه کرد، این اقدام را بسیار عالی دانست و افزود: پیش از این نیز کتابهایی در این باره نوشته شدهاند که دو جلد زندگی پیامبر بر اساس قصههای قرآن، به قلم موسوی گرمارودی از این جمله است. این شاعر، تدریس قصههای قرآنی در قالب واحد درسی را اقدامی نوین دانست که حرفهای بسیاری در این وادی وجود دارد و درسی بسیار شیرین خواهد شد که میتواند در کنار خود روانشناختی، جامعهشناختی، انسانشناختی و ... را نیز شامل شود. احتشامی قصههای قرآنی را زبان خدا عنوان کرد که هستی و چیستی انسان است و اگر استاد نسبت به این درس تسلط داشته باشد، میتواند بسیار مفید باشد. وی با تأکید بر این که هر استادی نمیتواند ادبیات قرآنی را تدریس کند و این حوزه نیازمند داشتن استادان بزرگی است، از«فروزانفر» و «همایی» به عنوان دو استادی که اجتهاد در مسائل حوزوی داشتند، به عربی، احادیث، فقه، تفسیر قرآن و ادبیات فارسی مسلط بودند به عنوان دو استاد برجسته در این حوزه یاد کرد و گفت: متاسفانه هستند کسانی که اطلاعات چندانی در این حوزه ندارند و به تدریس نیز روی میآورند. |
به گفته مدرس دانشگاه شیخ بهایی اصفهان میتوانیم قصههای قرآنی را در قالب چند واحد درسی و با حضور استادانی که در این حوزه تخصص دارند، ارائه کنیم. | |
|
خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)