سلوک معنوی انسان در پرتو نور قرآن و عترت امکان‌پذیر است

 حضرت آیت الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان 

 

سلوک معنوی انسان در پرتو نور قرآن و عترت امکان‌پذیر است

گروه اندیشه و علم: سلوک معنوی انسان در پرتو نور قرآن و عترت که همان ثقلین هستند، امکان‌پذیر است و مسلمان بدون یکی از این دو گوهر گرانبها به مقصد نخواهد رسید.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه اصفهان، آیت‌الله العظمی مظاهری روز پنجشنبه 27 آبان‌ماه در مسجد حکیم اصفهان ضمن اشاره به پیام اخلاقی دو عید بزرگ قربان و غدیر به تبیین وظایف مهم و اساسی شیعیان در هفته ولایت پرداخت و گفت: عید قربان، عید خودسازی و تهذیب نفس است، این عید گرامی و ایام پس از آن، فرصت بسیار مناسبی برای سرمشق گرفتن از حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل(ع) و حضرت هاجر(س) و پیمودن مسیر تقرّب و بندگی خداوند متعال است.

وی اظهار کرد: آن بزرگواران برای رضای خدای سبحان و برای تثبیت دین خدا، جلوۀ ویژه‌ای از گذشت، ایثار و فداکاری را آشکار کردند، بنابراین در این ایام باید فرصت مغتنم شمرده شود و به مناسبت سالروز آن واقعۀ عظیم، همه جهت قربانی کردن نفس خود تلاش کنند؛ فلسفۀ قربانی حجّاج در منی نیز همین است که حج‌گزار بگوید: «خدایا حاضرم هرچه دارم در راه تو و در راه دین تو فدا کنم.»

آیت‌الله العظمی مظاهری یادآوری کرد: هوی و هوس، نفس امّاره و صفات رذیله که سراسر وجود انسان‌های معمولی را فراگرفته است، باید در راه خدا قربانی شود، در این ایام زمینه برای ریشه‌کن کردن صفات رذیله و جاگزین کردن فضائل اخلاقی به جای آن، وجود دارد.

وی تصریح کرد: انسان از بندگی رذائلی که او را محبوس کرده است باید رهایی یابد و درخت فضیلت در دل خود بکارد و جهت ریشه‌دار شدن فضائل اخلاقی در دل خویش تلاش کند تا به ثمر برسد، پس از آن هم خودش و هم دیگران از میوه و ثمرۀ درخت فضائل اخلاقی بهره‌مند گردند و این کار مهم و اساسی در ایام تشریق، یعنی روزهای پس از عید قربان، میسّر می‌‌شود؛ همچنین ایام تشریق حجّاج، دو تا سه روز و ایام تشریق غیرحجّاج، هفتۀ ولایت یعنی روزهای بین عید قربان و عید غدیر است.

حضرت آیت الله مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

آیت‌الله العظمی مظاهری تصریح کرد: عید غدیر، عید ولایت است و پیام اخلاقی عید غدیر این است که پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند متعال و تذهیب نفس و در یک کلام رسیدن به مقام آدمیت بدون ولایت امکان‌پذیر نیست؛ مسیر سعادت مانند هر مسیر دیگری نیاز به راهنما دارد، راهنمایی که خود مسیر را پیموده باشد و از موانع کار آگاهی کامل داشته باشد، اهل بیت(ع) بهترین راهنمایی برای پیمودن مسیر حرکت به سوی خداوند متعال هستند، از این جهت خداوند متعال می‌فرماید: «اسلام منهای ولایت ناقص است و در روز عید غدیر کامل می‌گردد؛ الیوم اکملت و لکم دینکم و اتمممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.»؛ پس از ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) خداوند متعال از دین اسلام راضی می‌شود، زیرا سلوک معنوی انسان در پرتو نور قرآن و عترت که همان ثقلین هستند، امکان‌پذیر است و مسلمانی بدون یکی از این دو گوهر گرانبها به مقصد نخواهد رسید.

وی در ادامه افزود: تبیین وظایف شیعیان در هفته ولایت در سه بعد اساسی شامل بعد اول: تعظیم شعائر الهی؛ بعد دوم: تقویّت بنیۀ اعتقادی و بعد سوم پیروی از اهل‌بیت(ع) است و در بعد اول می‌توان گفت که فاصلۀ زمانی عید قربان تا عید سعید غدیر، ایام مبارکی بوده و از قداست ویژه‌ای برخوردار است و این ایام نورانی، باید به‌عنوان هفتۀ ولایت نامگذاری شده و در آن هفته از حیث شعاری، به موضوع مهمّ ولایت پرداخته شود؛ همچنین جشن‌ها و دید و بازدیدها و آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر عمومی در آن هفته باید فراوان باشد، ذکر امیرالمؤمنین(ع) باید بسیار گفته شود، مجالس جشن برگزار شود و در آن مجالس سخنرانان مسئلۀ ولایت را تبیین کنند و مداحان اشعار زیبایی در مدح اهل‌بیت(ع) در موضوع ولایت بخوانند، البته در این خصوص باید توجه شود که محتوای سخنرانی‌ها و مداحی‌ها باید از آیات شریف قرآن کریم گرفته شود و دست کم 300 آیه در قرآن کریم درباره امیرالمؤمنین(ع) و ائمۀ طاهرین(ع) جود دارد؛ با وجود این آیات، نیازی نیست که در مجالس جشن، اشعار افراطی خوانده شود، بنابراین از خواندن اشعار و بیان سخنانی که بهانه دست دشمن می‌دهد، باید پرهیز جدی شود.

آیت‌الله العظمی مظاهری یادآوری کرد: بعد دوم: تقویّت بنیۀ اعتقادی است و نکتۀ دیگری که باید همیشه و به خصوص در هفتۀ ولایت به آن اهمیّت داده شود، اینکه شعار باید همراه با عقیده باشد. شیعه باید امام‌شناس باشد و به طور کلی در اعتقادات، مطالعه و تحقیق کامل کند و به صورت استدلالی مبانی اعتقادی خود را تقویت کند؛ شیعه، به‌خصوص جوان شیعه باید بداند چرا امیرالمؤمنین علی(ع)، خلیفه بلافصل پیامبر اکرم(ص) است و هر شیعه‌ای باید با استدلال بتواند اثبات کند که چرا ائمّۀ دوازده‌گانه(ع)امام هستند؛ کتاب‌های اعتقادی همانند احقاق‌الحق و الغدیر در این زمینه فراوان است؛ جوانان باید این کتب ارزشمند را مطالعه کنند و پس از اینکه قضیۀ ولایت برای خودشان حل شد، با ارائه دلیل برای دیگران نیز بیان و اثبات کنند؛ در حوزه‌های علمیّه و دانشگاه‌ها باید در این خصوص گفت‌وگوهای فراوانی صورت پذیرد و به موضوع اعتقادات بیش از این اهمیّت دهند و در هفتۀ ولایت نیز در مجالس جشن و سخنرانی‌ها باید دلائل شیعه برای امامت ائمۀ اطهار(ع) تبیین شود و آیات مربوطه شرح داده شود و فضائل امیرالمؤمنین(ع) و ائمّۀ هدی(ع) باید برای مردم بازگو شود و مهم‌تر اینکه شبهات اعتقادی باید رفع شود و مطالعه و تحقیق در موضوع ولایت باید به قدری باشد که همه بتوانند شبهاتی که از سوی دشمنان مطرح می‌شود را با دلیل و برهان پاسخ گویند.

وی در ادامه گفت: بعد سوّم: پیروی از اهل‌بیت(ع) است و بعد سوم وظایف شیعیان که در هفتۀ ولایت باید بروز و ظهور بیشتری داشته باشد، پیروی از اهل‌بیت(ع) است؛ شیعه باید علاوه بر اظهار محبّت به ائمّۀ اطهار(ع) و افزون بر اعتقاد قلبی به امامت آن بزرگوران، آنان را سرمشق خود قرار دهد و در زندگی از ایشان تبعیّت و پیروی کند و سیمای تشیّع باید در پیشانی هر شیعه‌ای نمایان باشد و رکن اساسی تشیّع عمل به دستورات دینی و تبعیّت از قرآن و عترت است.

وی تصریح کرد: هفته ولایت، فرصت ارزشمندی برای تمرین پیروی از اهل‌بیت(ع) است و در این هفته همه باید تلاش کنند، گفتار و کردار خویش را با عملکرد ائمّۀ هدی(ع) تطبیق دهند و در حدّ توان اعمال خود را به اعمال آن ذوات مقدس شبیه کنند، یکی از مواردی که در سیرۀ اهل‌بیت(ع) بروز ویژه‌ای دارد، خدمت به خلق خدا است و مولا امیرالمؤمنین(ع) در مدّت 25 سال که خانه‌نشین بودند، 26 مزرعه به دست مبارک خود برای فقرا و مستضعفین آباد و وقف آنان کردند؛ شیعیان باید از آن حضرت پیروی کنند و هرچه می‌توانند برای رفاه دیگران تلاش کنند و رسیدگی به مستمندان باید برنامه همیشگی زندگی شیعه‌ای باشد، اما لااقل در هفته ولایت همه باید به قدر توان به فقرا و مستمندان رسیدگی کنند و از دیگران به هر صورت ممکن دستگیری کنند.

آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامه افزود: اگر به دستور قرآن کریم درخصوص انفاق که می‌فرماید: «لِیُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّه[2]» عمل شود و امیرالمؤمنین(ع) سرمشق شیعیان باشند، یک نفر فقیر میان شیعیان یافت نمی‌شود و همه در رفاه خواهند بود، ساده‌زیستی ائمّۀ هدی(ع) فضیلت دیگر سیره آن ذوات مقدس است که باید سرمشق شیعیان باشد، تجمّلات و تشریفات بی‌جا، مطلقاً در زندگانی حضرات ائمّۀ اطهار(ع) وجود نداشته است؛ با اینکه آن بزرگواران و به‌خصوص امیرالمؤمنین(ع) با وجود مزارع فراوان و قنات‌هایی که احداث کردند، می‌توانستند به ثروت زیادی دست یابند. اما آن ثروت را به جای اینکه در راه تجمّلات به کار گیرند، صرف تقویت اسلام می‌کردند و به مستمندان می‌بخشیدند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) و حتی اطرافیان ایشان، ذره‌ای از بیت‌المال استفاده نکردند. خوراک ایشان که از دسترنج خودشان بود، دو قرص نان جو در شبانه‌روز بود و به دو پیراهن ساده اکتفا کرده بودند؛ تجمّل‌گرایی در زندگی‌های کنونی به هیچ وجه با سیرۀ اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و این ننگ بزرگی برای جامعۀ اسلامی محسوب می‌شود و اهمیّت به نماز و به‌خصوص نماز اول وقت و به جماعت نیز در سیرۀ امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمّۀ هدی(ع) رجستگی دارد، نماز آن ذوات نورانی باید سرمشق شیعیان باشد؛ مساجد شیعیان باید در وقت نماز، مملوّ از جمعیّت باشد و در هنگام نماز باید همه‌جا خلوت باشد و همۀ کارها تعطیل شود و همه به نماز اول وقت، در مسجد و به جماعت بپردازند، لااقل در هفتۀ ولایت باید مساجد پر از جمعیّت باشد و همه به نماز اهمیّت بدهند تا از این نظر بتوانند شباهتی به امیرالمؤمنین(ع) پیدا کنند.

وی یادآوری کرد: این موارد قطره‌ای از دریای بیکران فضائل اهل‌بیت(ع) بود که باید سرمشق شیعیان شود و شیعه هم باید شعار و اظهار محبّت به اهل‌بیت(ع) داشته باشد، هم از حیث اعتقادی از بنیۀ قوی و محکم برخوردار باشد و هم از نظر عمل، خود را شبیه اهل‌بیت(ع) کند؛ ارکان تشیّع که همان ارکان ایمان است، لازم و ملزوم یکدیگرند و هر سه رکن باید در زندگی شیعیان باشد؛ ز سه رکن تشیّع، دو رکن شعار و عقیده به نسبت موجود است، گرچه باید بیش از این باشد. اما آنچه موجب نگرانی است، تطابق نداشتن عملکرد بسیاری از مردم با نحوه رفتار معصومان(ع) است و بروز علنی فساد اخلاقی در جامعه و وجود گناه و معصیت که فعلاً در جامعه رایج است، با تشیّع سازگار نیست؛ از قرآن و عترت استفاده می‌شود که چنین ملّتی، شیعه واقعی نیست.

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: هفتۀ ولایت، هفتۀ مهمّی است. این ایام و این هفته باید سراسر اظهار محبّت به اهل‌بیت(ع) باشد؛ همچنان‌که باید موجب تقویت بنیه اعتقادی در زمینه امام‌شناسی شود و مهم‌تر از آن دو، این هفته باید یک معلّم اخلاق برای شیعیان باشد تا بتوانند پس از آن به واجبات اهمیّت دهند و از گناه و معصیت اجتناب جدی داشته باشند و به انجام مستحبات نیز به قدر توان و نشاط بپردازند.  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد