آیا «مصحف»، قرآن ویژه حضرت زهرا(س) بوده، یا کتابی در موضوعی دیگر است؟
آیةا...مکارم
شیرازی مرجع تقلید جهان تشیع، درباره ابهامهای موجود درباره مصحف فاطمه(س)
این گونه نگاشته اند که: شایع ترین پرسش درباره این مصحف، عنوان جنجال
برانگیز و شبهه ناک آن، یعنی «مصحف» است، زیرا چنین برمی آید که این مصحف،
قرآن خاصی است. اما اگر به روایات بنگریم، می یابیم این مصحف حتی یک آیه در
بر ندارد.
بسیاری از برادران اهل سنت می پندارند شیعه، قرآنی دیگر- به
جز قرآن موجود- در اختیار دارد! و گمان برده اند مصحف فاطمه(س) همان قرآن
است! این پندار حتی در مطبوعات دنیای عرب نمایان شده است؛ برای نمونه
روزنامه «آخر خبر»(آخرین خبر) در سودان از تاریخ ششم رجب 1416 سلسله
مقالاتی را درج کرده و مدعی شده است شیعیان قرآنی دیگر به نام مصحف فاطمه
دارند! در حالی که معنای لغوی مصحف تنها به قرآن اطلاق نمی شود و همچنین
روایات ائمه معصومین(ع) خلاف این ادعا را اثبات می کند.
دکتر امتیاز
احمد در کتاب «دلائل التوثیق المبکر للسنة و الحدیث» می گوید: مصحف فقط به
معنای قرآن نیست، بلکه به معنای کتاب نیز می باشد. وی برای اثبات این مدعا
شواهدی را ذکر می کند: محمد بن مسلم از امام جعفر صادق(ع) روایت می کند:
«فاطمه(س) مصحفی از خود به جا گذاشت، که قرآن نیست»، علی بن سعید از امام
صادق(ع) روایت می کند: «به خدا سوگند! مصحف فاطمه(س) نزد ماست و در آن حتی
یک آیه از کتاب خدا نیست».
احتمالات بسیاری درباره محتوای مصحف
فاطمه(س) عنوان شده است. امام خمینی در وصیتنامه خویش می فرماید: مصحف
فاطمه(س)، الهامات خداوند متعال بر زهرای مرضیه(س) است. علامه سیدمحسن امین
در ارتباط با این کتاب چنین نگاشته است که استبعادی ندارد و جای انکار
نیست که جبرئیل با زهرا(س) سخن گوید و علی(ع) آن را بشنود و در کتابی که به
نام«مصحف فاطمه» است، بنویسد. گو اینکه اصحاب مورد وثوق این سخنان را از
امامان اهل بیت(ع) روایت کرده اند.
من به کسانی که این امر را انکار
کرده، یا آن را بعید می شمرند و یا مبالغه گویی و دور از انصاف می دانند،
می گویم: آیا در قدرت خدای متعال شک دارند؟ یا در اینکه پاره تن رسول
خدا(ص)، زهرا(س) شایسته این کرامت باشد؟ و یا در صحت این روایات به رغم
گفته ائمه هدی، که ذریه آن حضرت و مورد وثوقند؟ در حالی که این کرامت برای
«آصف بن برخیا» وزیر سلیمان رخ داد و او گرامی تر از آل محمد نزد خدا نیست!
کلینی در کافی، سند را صحیح می داند. در یکی از این روایات امام صادق(ع)
می فرماید: فاطمه(س) پس از رسول خدا(ص) 75 روز زنده ماند و به خاطر پدرش
دچار حزن بسیار بود.
جبرئیل نزد او می آمد و به سبب مرگ پدرش به او
دلداری و تسلی خاطر می داد. به ایشان از پدرش و جایگاه او و به کسانی که از
ذریه فاطمه خواهند بود، خبر می داد. علی(ع) این اخبار را می نوشت، و این
مصحف فاطمه است. امام صادق(ع) می فرماید: مصحف فاطمه نزد ماست... و خداوند
آن سخنان را گفته و بر حضرت فاطمه(س) الهام کرده است. در سوره قصص این گونه
الهام برای مادر حضرت موسی ذکر شده است.
امام حسین(ع) می گوید: «مصحف
فاطمه نزد ماست. به خدا سوگند! یک حرف از قرآن در آن نیست. سخنان این مصحف
ازآن رسول خدا(ص) و خط علی(ع)است». پس از اینکه دانستیم سخنان این مصحف از
آن پروردگار- به واسطه جبرئیل- و نویسنده آن امام علی(ع) است، این پرسش پیش
می آید که چرا به حضرت فاطمه(س) منسوب شده است؟ با وجود آنکه حضرت نه
گوینده و نه نگارنده آن است!
در پاسخ باید گفت این سخنان برای حضرت
فاطمه و برای تسلای خاطر او نازل شد، از این رو این مصحف، منسوب به حضرت
فاطمه است. نظیر این امر در انتساب تورات به حضرت موسی(ع) و انجیل به حضرت
عیسی(ع) و زبور به داود(ع) دیده می شود. همچنان که در قرآن می خوانیم:
صُحُفِ ابراهیمَ وَ موسی.
منبع: روزنامه قدس
مرحوم علامه بزرگوار و عالم جلیل القدر شیعه محدث اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام
زنده کننده اسلام مرحوم علامه مجلسی رضوان اللّه تعالی علیه از بعضی از اهل وثوق از
سید علی حسینی رحمة اللّه علیه نقل فرمود:
من مجاور برقبرمولایم آقا علی بن موسی الرضا ع بودم ، چون روز عاشورا شد مردی از دوستان ما، کتاب مقتل آقا امام حسین ع را شروع کرد به خواندن تا به این روایت رسید که حضرت باقر ع فرمود:
هرکس در مصائب آقا سید الشهداء اباعبداللّه الحسین ع از چشمهایش باندازه پرپشه ای اشک ریزد حق تعالی گناهان او را می آمرزد، اگر چه بقدر کف دریاباشد. در آن مجلس مرد جاهلی که مدعی علم بود حاضر بود و بعقل ناقص خود اعتقاد تمام داشت گفت گمان نکنم این حدیث صحیح باشد، زیرا چطوری می شود که گریه کردن بر آن حضرت اینقدر ثواب داشته باشد؟ ما با او به بحث و مجادله زیادی پرداختیم ولی او دست از ضلالت خود برنداشت و برخواست رفت چون صبح شد یک وقت دیدم او با یک اضطراب و حالتی آمد و نزد ما نشست و از ما معذرت خواست و از گفته های دیروز خود نادم وپشیمان بود علت را سؤ ال کردیم گفت وقتی از شما جدا شدم و شب شد به بستر رفته و خوابیدم درعالم خواب دیدم قیامت برپاشده ، و همه مردم را در یک صحرا جمع کرده اند و ترازوهای اعمال را آویخته اند و صراط را بروی جهنم کشیده اند و دیوانهای عمل را گشوده اند و آتش جهنم را افروخته اند و قصرهای بهشت را بجلوه در آورده اند در آن وقت تشنگی شدیدی بر من غالب شد چون نظر کردم بطرف راست خود دیدم حوض کوثر است و برلب حوض دومرد و یک زن مجلله ایستاده اند که نور جمال ایشان صحرای محشر را روشن کرده و لباس های سیاه پوشیده اند و میگریند، از مردی که نزدیکم بود، پرسیدم اینها کیستند که کنار حوض کوثر ایستاده اند؟ گفت : آقا رسول اکرم (ص )و آقا امیرالمؤ منین علی (ع) و آن زن مجلله فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است گفتم چرا لباسهای مشکی و سیاه پوشیده اند و میگریند؟ گفت مگر نمی دانی که امروز روز عاشورا است و روز شهادت آقا سید الشهداء ابا عبداللّه الحسین (ع )است ؟ من جلو رفتم وقتی نزدیک حضرت بی بی عالم فاطمه زهرا سلام اللّه علیها شدم ، گفتم ای بی بی جان ای دختر رسول اللّه تشنه ام ، آن حضرت از روی غضب بمن نظر کرد و فرمود: تو آنکس نیستی که فضیلت گریه کردن بر مصیبت فرزند دلبندم نورعین و دیده و چشم من شهید مظلوم حضرت اباعبداللّه الحسین ع را انکار کردی ؟
از وحشت از خواب بیدار شدم واز گفته خود پشیمان شدم و حالا از شما معذرت میخواهم و از تقصیرم بگذرید.
شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین
از حریم کعبه ی جدش به اشکی شست دست
مروه پشت سر نهاد، اما صفا دارد حسین
(شهریار)