ویژگیها و تکالیف در عصر غیبت

اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت‏

  زیرا که در اجتماع کردن تاثیرى هست که در انفراد نیست.
هر چند که نصرت کردن وظیفه همه افراد است، خداوند فرمود: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّه حَمیعاً وَلا تَفَرَّقُوا؛ (1)
و همگى به ریسمان خداوند چنگ زنید و پراکنده نشوید.
چون امام‏علیه السلام در تمام زمان‏ها رشته محکم خداوند در میان بندگانش مى‏باشد، و دست یازیدن به او جز با پیروى و نصرت او حاصل نمى‏گردد، و امیرالمؤمنین‏علیه السلام در یکى از خطبه‏هایش فرموده: اى مردم اگر شما از نصرت حق از پاى نمى‏نشستید، و از کنار زدن باطل سستى نمى‏کردید، کسى که مثل شما نیست بر شما طمع نمى‏نمود، و آنان که بر شما نیرو یافتند قوت نمى‏گرفتند، ولى شما همچون گم گشتگى بنى‏اسرائیل راه را گم کردید، و به جانم سوگند که بعد از من گم‏گشتگى‏تان چند برابر خواهد شد، از جهت این‏که حق را پشت سر افکندید.
و در توقیع رفیعى که از سوى ناحیه مقدس به شیخ مفیدرحمهم الله صادر گشت آمده است: و اگر شیعیان ما - که خداوند آنان را در اطاعتش یارى دهد - در وفاى پیمانى که از ایشان گرفته شده یک دل و مصمّم باشند، نعمت لقاى ما از آنان به تأخیر نمى‏افتد، و سعادت دیدار ما براى آنان با معرفت کامل و راستین نسبت به ما تعجیل گردد... (2) .

  1- سوره آل‏عمران، آیه 103.
2- بحارالانوار، 177/53

فواید دعا برای امام مهدی(ع)

آثار تواضع و تجلیل بزرگتر

  آثار و فواید تجلیل و احترام بزرگ‏تر و تواضع نسبت به او، بر این دعا مترتب است. در این باره چند موضوع را مورد بررسى قرار مى‏دهیم
: اول: بیان آثار و فواید تواضع
دوم: معنى تواضع
سوم: بیان انواع تواضع و چگونگى حصول آن به دعا کردن براى خاتم اوصیا، آخرین امام - عجّل اللَّه فرجه الشریف
. آثار و فواید تواضع
آنچه من استفاده کرده و به دست آورده‏ام، شش فایده است. شاید کسى جستجو کند و آثار و فواید دیگرى نیز از اخبار به دست آورد. آثار مزبور بدین شرح است
: تجلیل خداى تعالى
در کافى به سند مرسلى همچون صحیح از حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏علیه السلام آمده که فرمود: رسول خداصلى الله علیه وآله فرمودند: از گونه‏هاى تجلیل خداوند، احترام به مسلمان سفیدموى مى‏باشد.(1)
و در وسائل به سند صحیحى از آن حضرت است که فرمود: همانا از جمله اقسام تجلیل خداوند - عزّوجلّ - اجلال پیر سالخورده است. (2)
و نیز از همان جناب آمده که فرمود: از اقسام تجلیل خداوند - عزّوجلّ - احترام مؤمن محاسن سفید است، و هرکس مؤمنى را گرامى بدارد به کرامت خداوند آغاز کرده است، و هرآن‏که مؤمن موسفیدى را سبک کند، خداوند کسى را به سوى او فرستد که پیش از مرگش او را سبک شمارد. (3)
و در آن کتاب به سند مرفوعى از رسول خداصلى الله علیه وآله نقل شده که فرمود: سالخوردگان را احترام کنید که از تجلیل خداوند، احترام به سالخوردگان است.(4)
مى‏گویم: چون شرافت و عظمت اسلام از هر شرفى بالاتر و بزرگ‏تر است، آنان که سابقه بیشترى در آن دارند تعظیم و احترامشان نزد خدا شایسته‏تر است، و بدون شک احترام آن‏ها، تعظیم و تجلیل خداوند - عزّوجلّ - مى‏باشد، زیرا که در عبادت و طاعت سابقه و قدمت دارند.
ایمنى از ترس روز قیامت
در وسائل به سند موثقى همچون صحیح از حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏علیه السلام آمده که فرمود: رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: هرکس امتیاز و برترى شخص بزرگى را به خاطر سنّش بشناسد و او را احترام کند، خداوند وى را از ترس روز قیامت ایمن نماند.(5)
و به سند مزبور از امام صادق‏علیه السلام که فرمود: هرکس فرد سفیدموى را، در اسلام احترام و توقیر کند، خداوند او را از فزع و ترس روز قیامت ایمن نماید. (6)
و به سند مرفوعى از رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله است که فرمود: هرکس فضل پیر سالخورده‏اى را بشناسد و به خاطر سنّش او را احترام نماید، خداوند او را از ترس روز قیامت در امان دارد. (7)
عنوان<تقرب به درگاه خداوند متعال
در اصول کافى به سند خود از حضرت ابى عبد اللَّه صادق‏علیه السلام آمده که فرمود: از جمله چیزهایى که خداوند به داوودعلیه السلام وحى فرمود، این بود که: اى داوود! همان‏طور که نزدیک‏ترین مردم نزد خداوند متواضعان هستند، همچنین دورترین مردم از خداوند متکبّران مى‏باشند.(8)

  1- کافى: 165/2
. 2- وسائل الشیعه: 466/8
. 3- وسائل الشیعه: 468/8
. 4- وسائل الشیعه: 468/8
. 5- وسائل الشیعه: 467/8
. 6- وسائل الشیعه: 468/8
. 7- وسائل الشیعه: 468/8
. 8- کافى: 123/2
.

آسیب شناسی انتظار(۵)

 نا امیدى از ظهور

نا امیدى از ظهور حضرت بر چند گونه متصور است :
1- یأس و نا امیدى از اصل ظهور حضرت قائم (ع) به طورکلى و بدون شبهه، همگى در حرام بودن آن اتفاق نظر دارند، زیراکه ظهور و قیام حضرت قائم (ع) از ضروریات مذهب امامیه است، بلکه احتمال مى رود که از ضروریات دین اسلا م باشد؟ چون احادیث در این باره از حضرت رسول اکرم (ص) در حد تواتر از طرق شیعه و سنى رسیده است .
2- نا امیدى از ظهور حضرت قائم (ع) در مدت معینى بر حسب پندارها و حدس ها به این که مثلاکفته شود: حضرت تا پنجاه سال دیگر ظهور نخواهد کرد. لازمه این پندار آن است که در آن مدت، منتظر نباشد، و حال آن که از بررسى احادیثى که امر مى کند در هر صبح و شام منتظر باشیم، ظاهر مى شودکه این گونه نا امیدى هم حرام باشد.
3- نا امید بودن از نزدیکى زمان فرج و ظهور آن حضرت؟ یعنى این که احتمال نزدیک بودن آن را نفى نماید .
ظاهر از دلایل، حرام بودن این گونه نا امیدى نیز مى باشد، زیرا که از اخبار روایت شده از امامان (ع) چنین استفاده مى شود که بدین جهت وقت ظهور بر مؤمنان مخفى مانده، تا در تمامى زمان ها منتظرش باشند؟ هر چند که حکمت هاى دیگرى نیز براى آن هست (1)

  1- مکیال المکارم، ج 4 ص243 )ترجمه سید مهدى حائرى قزوینى(.

آسیب شناسی انتظار(۴)

 قشرى گرى

قشرى گرى یکى از آسیب هاى تربیتى مهدویت است.
منظور از آن، جمود بر ظواهر متون دینى، در فهم، وظواهر مناسک شریعت، در مقامِ عمل است . قشرى گرى از این جهت آسیب زاست که انسان را در قشر دین متوقف مى سازد وبه این ترتیب، خود فرد را از دین بى بهره، ودیگران را در دام بدفهمى گرفتار مى سازد.
قشرى گرى در دین، مانع فهم عمق معارف دینى مى گردد واز این رو بسترى براى رشدکج فهمى و انحراف وبدعت است . نمونه بارز این امر در زمان حکومت حضرت على (ع) توسط خوارج آشکارگردید؟ کسانى که حاضر نشدند به ورق هاى کاغذین قرآن تعرض کنند، اما سرانجام بر آن شدند تا قرآن ناطق را خاموش کنند. این گونه قشرى گرى، همیشه درکمین تربیت دینى است.
در دوران غیبت امام مهدى (ع) نیز همواره این تهدید وجود دارد. ذهن ها واندیشه هاى خام برخى متدینان، آنان را به بدفهمى وبدعت وامى دارد، چنان که به هنگام ظهور مهدى (ع)، سخنان او و احکام دینى که او مطرح مى سازد، در نظر مردم جدید وناشناخته است وقشرى بودن افراد، آنان را به تعبیرهاى نادرست از احکام دینى خواهد کشاند.
امام صادق (ع) به این نکته اشاره دارد، آن جا که مى فرماید: قائم (ع) در جریان پیکار خود، با امورى رو به رو مى گرددکه رسول خدا(ص) با آن ها رو به رو نشد.
همانا رسول خدا(ص) در حالى به سوى مردم آمد که آنان، بت هاى سنگى و چوب هاى تراشیده را مى پرستیدند، ولى علیه قائم (ع) مى شورند وکتاب خدا را علیه او تأویل مى کنند و بر اساس آن با او مى جنگند. (1)
بنابراین، یکى از آسیب هایى که درکمین تربیت مهدوى قرار دارد این است که افراد تحت تربیت، ذهن واندیشه هایى خام داشته باشند ومعارف دین را در حد فهم هاى قاصر خود، محدود و محصور سازند. (2)

  1- غیبة نعمانى ص 297.
2- برترین هاى فرهنگ مهدویت در مطبوعات ص 54.

آسیب شناسی انتظار(۳)

شواذال محمددر حدیثى از امام باقر(ع) آمده که از شر سفیانى پرهیزکن واز شر آن عدَه از آل محمدکه شذوذ دارند برحذر باش. (1)
منظور از شؤاذ آل محمد(ع) افراد تکرو، کجرو و فرصت طلبى هستندکه از جهت نسبت به اهل بیت منسوب اند، ولى براى به دست آوردن حکومت به ادعاهاى دروغین متوسل مى شوند تا بدین وسیله افراد مذهبى وبا حرارت را به طرف خود جذب کنند. (2)

  1- بحا رالانوار، ج 52 ص 278 .
2- روزگا ر رهایی ج2 ص 993.