ویژگی های پژوهشگر از دیدگاه قرآن و حدیث
1. اخلاص
نخستین ویژگی مورد نیاز برای پژوهشگر اسلامی ـ حوزوی، اخلاص است. برای خدا کار کردن، برای خدا قلم به دست گرفتن، برای خدا قلم زدن، خیلی مهم است.
امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام می فرمایید: «عِندَ تَحَقُّقِ الإِخلاصِ تَستَنیرُ البَصائِرُ»؛[1] با تحقق اخلاص دیدههای بصیرت، نورانی میشوند؛ چشم جان انسان باز میشود و بهتر میتواند حقایق را درک کند و بنویسد.
2. به کارگیری همۀ توان فکری
نکتۀ دوم به کارگیری همۀ توان فکری و پژوهشی است. انسان هر کاری که میخواهد بکند و هر تحقیقی که میخواهد به دست گیرد، باید با تمام توان به میدان بیاید. هر قدر که میتواند روی آن موضوع تلاش کند و فکر خود را به کار گیرد. اگر این دو در کنار هم قرار گرفت خداوند متعال نیز به آنها عنایت می کند.
«وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا».[2] جهاد یعنی استفراغ الوسع و به کار گیری همۀ توان. آیه می فرماید: آنهایی که با همۀ توان و با اخلاص به میدان می آیند، راه هایمان را به آنها نشان می دهیم.
در روایت دیگری آمده است: «مَن أَکثَرَ الفِکرَ فِیما تَعَلَّمَ أَتقَنَ عِلمَهُ و فَهِمَ ما لَم یَکُن یَفْهَمُ»؛[3] هر کس با تمام توان به میدان بیاید و در دانسته هایش خوب بیندیشد، هم آنچه را که میداند محکم میکند و هم چیزهایی را میفهمد که نمیفهمید. خدا چیزهایی را به او می آموزد که قبلاً نمیدانست.
3. جامع نگری در پژوهش
پژوهشگر در زمینهای که میخواهد پژوهش کند، باید همۀ آنچه را نیاز به مطالعه دارد، ببیند. به دیدن نظریات یکی دو نفر اکتفا نکند. امام علی علیه السلام در این خصوص می فرمایند: «مَنِ استَقبَلَ وُجوهَ الآراءِ عَرَفَ مَواقِعَ الخَطاءِ»؛[4] کسی که همۀ آرا را در یک مسئله ملاحظه کند، میفهمد که چه کسی درست و چه کسی نادرست گفته است. در این صورت این پژوهش، پژوهش جامعی میشود.
در این زمینه میتوانیم از این روایت نورانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله هم بهره ببریم: «إِنَّ دِینَ اللهِ لَن یَنصُرَهُ إلَّا مَن حاطَهُ مِن جَمیعِ جَوانِبِهِ»؛[5] در پژوهشهای دینی اگر انسان بخواهد به یاری دین بیاید، تا با پژوهشهای دینی خودش احاطۀ به آن موضوع پیدا نکند، نمیتواند یار و یاور دین و کمک حال دین و همه سونگر و جامع نگر باشد؛ باید همۀ ابعاد یک مسئله را ملاحظه کند و بعد وارد اظهار نظر شود.
4. تجربۀ پژوهشی
انسان برای پژوهش در یک مسئله باید تجربه داشته باشد؛ یعنی همان آغاز که قلم به دست گرفت، محقق نمی شود. چنین انتظاری هم از او نیست. بازدید از مؤسسهها و استفاده از تجربۀ محققان در زمینههای مختلف مورد توجه قرار گیرد.
اولین نیاز جامعۀ ما قرآن و معرف اهل بیت (ع) است. در زمینه قرآن و اهل بیت نیاز پژوهشی، فراوان است. نه تنها کشور ما بلکه جهان؛ نه تنها برای یک قشر بلکه برای همۀ اقشار نیاز وجود دارد. قرآن در همۀ زمینهها حرف برای گفتن دارد. طبق نقلی در توصیف قرآن، امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید: «لم یَدَع لقائلٍ مقالاً»؛[6] یعنی قرآن برای هیچ صاحب سخنی جای سخن گفتن نگذاشته است
تجربه آموزی در امر تحقیق و پژوهش نکتۀ بسیار مهمی است. در این مورد نیر امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «فِی التَّجارِبِ عِلمٌ مُستَأنَفٌ»؛[7] تجربه، علم جدید برای انسان ایجاد میکند. انسان هر چه خودش مطالعه دارد به جای خودش مفید و سازنده است. استفاده از تجربۀ دیگران هم بسیار مهم است. کسانی که در مراکز پژوهشی سابقۀ کار دارند، به تجربههای بسیار مفیدی دست یافته اند که می توان از تجارب آنها استفاده نمود.
5. تقوای پژوهشی
پژوهشگر باید تقوای پژوهشی داشته باشد. تقوای پژوهشی چیست؟ عبارت از نکاتی است که پژوهشگر باید هنگام پژوهش و اظهار نظر رعایت نماید.
از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده: «لَا تُخبِرْ بِما لَم تُحِطْ بِهِ عِلماً»[8]؛ اگر احاطۀ علمی به چیزی پیدا نکردی اظهار نظر نکن.
جهت دیگر که در روایتی بدان اشاره شده، این است که «العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ، وَ کَفَی بِالمَرءِ جَهلاً أَنْ لا یَعرِفَ قَدْرَهُ»[9]؛ پژوهشگر، کسی است که اندازۀ علمی خودش را لحاظ کند و پایش را از گلیمش درازتر نکند این هم نکتهای دیگر در تقوای پژوهشی است.
رعایت حقوق دیگران نیز از ابعاد تقوای پژوهشی است. گاهی شخصی صدر و ذیل مقالهای را که دیگری نوشته میزند و به نام خودش نشر می دهد و حتی این کار را گاهی با کتاب دیگران انجام می دهد.
اگر مطلبی را از دیگران اقتباس می کنید، حتماً در پاورقی از آنان یاد کنید. بگویید این مطلب از شخص دیگری است و از من نیست.
نکتۀ دیگر، این که پژوهشگر باید مراقب باشد گرفتار غرور علمی نشود. نباید بپندارد که آنچه میگوید نهایت مطلب است.
اگر انسان، گرفتار غرور علمی شد، مانع پژوهش و مانع رسیدن به حق است. از امام علی علیه السلام نقل است که فرمود: «مِن فَضْلِ عِلمِکَ استِقلَالُکَ عِلْمَکَ»[10]؛ این از فضیلت علم انسان است که علمش را اندک بداند و گرفتار غرور علمی نشود. خیال نکند آنچه میگوید وحی منزل است.
6. اولویت بندی پژوهشها
اولویت بندی پژوهشها هم نکتۀ بسیار مهمی است. بسیاری از پایان نامهها ، رسالهها، پروژه ها و مقالاتی که نوشته می شود، اولویت ندارد و نیاز امروز نیست. خیلی مهم است که نیازسنجی شود و ببینیم به چه چیزی نیاز داریم. همان را اولویت بندی و پژوهش کنیم. این حدیث را دربارۀ اولویتهای پژوهشی از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده: «خُذُوا مِن کُلِّ عِلمٍ أَحسَنَهُ»؛ از هر دانشی نیکوترینش را تحصیل کنید؛ «فَإِنَّ النَّحْلَ یَأکُلُ مِن کُلِّ زَهرٍ أَزیَنَهُ»؛ زنبور عسل، بهترین گلها و خوشبوترین گلها را میخورد «فَیَتَوَلَّدُ مِنهُ جَوهَرانِ نَفیسانِ»؛ پس دو گوهر بسیار گرانبها را تولید میکند، «أَحَدُهُما فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ، وَ الآخَرُ یُستَضَاءُ بِهِ»[11]؛ از یکی شفا و از دیگری نور که هر دو نیاز است به دست می آید. تولیدهای علمی بایستی دو نکته را مورد توجه قرار بدهد: یکی این که درمان باشد، دوم آن که دل ها را نورانی کند.
7. یاری خواستن از خدا
آخرین نکته، استمداد از خداست. وقتی خداوند به پیامبرش میفرماید: (وَقُل رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا)[12]؛ بگو ای پروردگارم! دانشم را بیفزا. پیامبر با آن همه علمی که داشت و برای ما قابل تصور نیست که او چقدر میدانست، باز خداوند میگوید بگو: (رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا )تو هم نیاز داری علمت بیشتر شود. ما خیلی سزاوارتریم که از خداوند این خواسته را داشته باشیم.
از حالات رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که: «کَانَ اِذَا استَیقَظَ مِنَ اللَّیلِ یَقُولُ: «لا اِلٰهَ اِلَّا اَنْتَ سُبحانَکَ ...» تا آن جا که میفرماید: «اَللّهُمَّ زِدْنِی عِلماً، وَ لَا تُزِغْ قَلبی بَعدَ اِذ هَدَیتَنی، وَ هَبْ لی مِن لَدُنکَ رَحمَةً، اِنَّکَ اَنْتَ الوَهَّابُ»[13]؛ یکی از دعاهای پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام برخاستن از خواب این بود که دانشم را بیفزا. بنابراین، استمداد از حضرت حق برای هدایت ذهن به چیزی که در پژوهش حق است، از جملۀ اخلاق پژوهش است.
------------------------------------------------------------------
[1]. غرر الحکم، ح 6348.
[2]. سورۀ عنکبوت: آیۀ 69.
[3]. غرر الحکم، ح 8917.
[4]. الکافی، ج 8 ، ص 22.
[5]. کنز العمال، ح 5612.
[6]. کتاب سلیم بن قیس، ص 462، ح 78.
[7]. الکافی، ج 8 ، ص 22.
[8]. غرر الحکم، ح 10179.
[9]. نهج البلاغه، خطبه 103 و ارشاد القلوب، ص 35.
[10]. دانشنامه عقاید اسلامی، ج 3 ص 198.
[11]. همان.
[12]. سورۀ طه: آیۀ 114.
[13]. المستدرک علی الصحیحین، ج 1، ص 724، ح 1981.
تهیه وتنظیم :نفیسه تبریزی
رابطه قرآن و نماز |
پروردگارت را در دل خود از روی تضرع و خوف ، آهسته و آرام ، صبحگاهان و شامگاهان یاد کن و از غافلان نباش » |
۸صفت نمازگزار:
۱-مداومت بر نماز2-به محرومان انفاق میکنند3-تصدیق به روز قیامت میکنند
4-ترس از عذاب قیامت دارند 5-دامنشان را از بی عفتی حفظ می کنند
6-به عهده خودوفامیکنند 7-گواهی به حق می دهند 8-ترس از عذاب قیامت دارند .
سوال شد:چرا به کسی که نماز نمی خواند عنوان کافر داه شده است؟
امام صادق (ع )فرمودند:تارک الصلوه نماز را از روی بی اعتنائی به فرمان خدا ان را ترک میکند.
امام صادق(ع):هرگزشفاعت ما به کسانی که نماز را سبک بشمارند نخواهد رسید.
اولین فرمان از طرف خداوند به موسی عبادت بود.نماز را برپا دار زیرا نماز انسان را از کارهای زشت باز میدارد و یاد خدا بسیار بزرگتر است .سوره عنکبوت ایه 45
از مجرمان سوال میکنند :چه چیزشما را به دوزخ فرستاد گویند ما از نمازگزاران نبودیم .سوره مدثر ایات 40تا 43
رکوع به معنای خشوع و از ارکان نماز است قنوت در لغت به معنای اطاعت همراه با خضوع است
امام صادق(ع) فرمود:وقتی بنده به نماز ایستاد خداوند متعال به او توجه میکندوتوجهش را از او قطع نمی کند تا موقعی که 3مرتبه از یادخدا غافل گردد در این هنگام خداوند نیز از او اعراض خواهد کرد.
پیامبر اکرم (ص) فرمود خشوع زینت نماز است.
نیت یعنی قصد انجام کاری که در ان نزدیک شدن به خدای بزرگ و اطاعت از فرمان او باشد
نیت رکن نماز است
قیام متصل به رکوع یعنی چند لحظه ایستادن همرااه با ارامش واجب است.
سبحان ربی الاعلی و بحمده :منزه است پرورگار من که از همه والاتر است و من به ستایش ان مشغولم.
از نشانه های یاران با وفای پیامبر (ص)ان است که اثار سجده در سیمای انان دیده می شود.
بهترین راه نزدیکی به خداوند از طریق سجده است.
پیامبر (ص)فرمود: من در قیامت امت خود را از اثار سجده که بر پیشانی دارند می شناسم
سجده کمر شیطان را می شکندباعث محو گناهان می شود و انسان را بهشتی میکند.
وحده لاشریک له:یعنی خدای واحدی است که همتا ندارد.
مستحب است که در تشهد اول بعد از صلوات بر محمدو ال محمد گفته شود :وتقبل شفاعته فی امته وارفع درجته.
چند پیام از تشهد :
بندگی بالاترین مقام انبیا است عبودیت است که پیامبر رابه معراج میبرد شهادت به رسالت پیامبر به معنای نفی تمام مکاتب بشری است.
قران مجید امر صلوات بر محمد (ص)راصراحتا اعلام فرموده است.
یاایهاالذین امنواصلوا علیه وسلمواتسلیما
سلام نخستین در نمازبه رسول خدا(ص)
سلام دوم به خودماوبندگان شایسته خدا
سلام سوم به فرشتگان و مومنان است.
پیامبر فرمودند: بهترین نماز ان است که قنوت طولانی داشته باشد.
قنوت به معنای دعا است در نماز درحال ایستادن
اولین نماز جماعتی که تشکیل شده به امامت رسول خدا(ص)و شرکت حضرت علی (ع) و جعفر طیاربرادر حضرت(ع)بود.
اثارو فواید دنیوی نماز جماعت :خوشنامی، درمان نفاق، در پناه خداقرار گرفتن، کفاره گناهان
اثار و فواید اخروی نماز جماعت :عبور از صراط ،ترفیع مقام ،نجات از ترس قیامت
نماز شب 11 رکعت است.
رسول خدا (ص)فرمود:برترین نماز بعد ازنماز واجب نماز شب است.
طبق ایه 91 سوره مائده از اهداف شیطان باز داشتن از نماز است.
وضو کلید نماز است.
وضو در لغت نظافت و نیکوئی و در حدیثی به معنای نور و روشنائی امده است.
وضو سبب پاکیزگی بدن وصفای روان ادمی است
رسول(ص)فرمود: کسی که شب را با وضوبیارامد گویی تمام شب را به احیاو عبادت گذرانده است
رسولخدا(ص):فرمودمسواک کردن جزئی از وضو است.
امام علی(ع): چیزی از امور دنیا شما را از خواندن نماز اول وقت باز ندارد.
پیامبر اکرم (ص):نماز اول وقت برترین اعمال است
دو رکعت نماز همراه با تفکر و حضور قلب ارزشمندتر از یک شب زند داری بدون توجه است
رسول خدا (ص)فرمودند:هرکس مقید به حضور در نماز جماعت است تحت هر شرایطی که باشد از صراط عبورکرده وبه بهشت می رود.
امام صادق (ع):خداوند نسبت به تمام مخلوقات رحمان است امارحیم به مومنان اختصاص دارد.
یکی از نامهای قیامت یوم الدین میباشد.
مقصوداز صراط مستقیم همان طریق خداشناسی و دین وپای بند بودن به انجام دستورات خدا است
صراط در قیامت نام پلی است بر روی دوزخ که همه مردم باید از روی ان عبور کنند.
گمراهان (ضالین)کسانی هستند که از ایمان به کفر تبدیل یافته اند . کسانی که از خداوپیامبرش نافرمانی میکنند. کسانی که اخرت را باور ندارند و از رحمت الهی نومیدند.
سبحان ربی العظیم وبحمده : پروردگار من عظیم واز هر عیبی منزه است و من به ستایش او مشغولم
ایه 60 سوره غافر :انانکه از عبادت کردن به خداوندتکبر می ورزند هرچه زودتر با ذلت به جهنم فرو خواهند رفت.
ایه 31 سوره مریم ،عیسی (ع )گفت :خداوند به من سفارش کرده تا زنده ام نماز وزکات را انجام دهم.
بهترین چیزی که بنده بعداز شناخت خداوند بوسله ان به درگاه الهی تقرب پیدا می کند نماز است
برای نماز گزاری که نمازش را در اول وقت به جا می اورد :پیامبر(ص) راحتی در دم مرگ نجات از اتش رفع و دفع اندوه را ضمانت کرده است.
پیامبر (ص)فرمود: شیطان تا وقتی انسان نمازهای پنجگانه را در وقتش می خواند خائف وترسناک است و از انسان هابرکنار است.
پیامبر(ص) فرمود : فردای قیامت شفاعت من به کسی که نماز واجب را تاپس از وقت ان به تاخیر اندازد نخواهد رسید.
مهمترین شرط قبولی نماز حضور قلب در نماز است.
تهیه و تنظیم:مینا طراویان
بسم الله الرحمن الرحیم
زن ابولهب هیزم کش جهنم است.
پرندگانی که لشگریان ابرهه را به هلاکت رساندند ابابیل نام داشتند.
اصحاب کهف 309 سال در غار خواب بودند.
حیوانی که همراه اصحاب کهف به غار پناه برد سگ بود.
لقب حضرت یعقوب(ع) اسرائیل است.
قران طی مدت23سال بر پیامبر اکرم(ص)نازل شده است.
اولین گرداورنده قران حضرت علی(ع)بود.
نخستین مفسر قران حضرت (ع) بود.
نگاه کردن به قران عبادت است.
تهیه و تنظیم:میناطراویان
معنای کلمه تدبر
تَدَبُّر از ریشه دُبُر، به معنی اندیشیدن در پشت و ماوراء امور میباشد که ژرف اندیشی و عاقبت اندیشی را نظر دارد که نتیجهاش کشف حقایقی است که در ابتدایِ امر و نظرِ سطحی، به چشم نمیآمد.
در «تفسیرالمیزان» در برابر معنای تدبر آمده است: تدبر، یعنی گرفتن چیزی بعد از چیز دیگر و در مورد آیات قرآن به معنای تأمل در آیه پس از آیه دیگر و یا تأمل بعد از تأمل است.
همچنین در تفسیر «نمونه»، در برابر معنای تدبر آمده است: «تدبر» از ماده «دبر» (بر وزن أبر) به معنی بررسی نتایج و عواقب چیزی است؛ به عکس تفکر که بیشتر به بررسی علل و اسباب چیزی گفته میشود.
معناى تدبّر در آیات قرآن
تدبّر در آیات قرآن که هم از ناحیه خود قرآن به آن سفارش شده است و هم از طرف معصومین (علیهم السلام) بر آن تأکید بسیار شده است، عبارت است از کاوش و دقّت نظر در کشف مفاهیم و روابط ناپیداى موجود در هریک از آیات و ارتباط آیات با یکدیگر، لازم به ذکر است که هر سوره داراى یک غرض اصلى (موضوع محورى) است و تمامى آیات و مباحث مطرح شده در سوره به صورت منطقى و فصلبندى شده به آن غرض مرتبط مىشوند.
تدبّر در قرآن؛ یعنى تلاوت آیات قرآن و عبور از الفاظ آن و رسیدن به عمق معنا، پیامها، درسها، انذارها، تبشیرها و رهنمودهاى آن؛ به طورى که علی (علیه السلام ) می فرماید:
«تَدَبَّرُوا آیاتِ القُرآنِ وَاعْتَبِرُوا بِهِ فَإنَّهُ أَبْلَغُ الْعِبَرِ؛ در آیات قرآن تدبّر کنید و به وسیله آن عبرت گیرید. چرا که تدبّر در آن رساترین عبرتهاست.»
در این روایت علوى، «تدبّر» با «اعتبار» قرین شده است و این، نشان می دهد که تدبّر یک نوع تأمّل، دقّت نظر و اندیشه در وسیله (که همان آیات است) براى رسیدن به یک هدف بلند است. از این رو حضرت، کلام خود را به «ابلغ العبر» تعلیل کرد تا بفهماند قرآن بهترین محلّ عبور است؛ عبور قارى قرآن از الفاظ و عبارت و رسیدن به عمق معانى و شناختِ موجباتِ سعادت و هدایت.
بنابراین، حقیقتِ تدبّر در آیات قرآن همان تلاوت راستین آن است که از قرائت آیات شروع و با تأمّل و تعمّق در معنا و پیامها و خواسته ها، ادامه می یابد و با تعهّد و التزام و عمل به مضامین آنها، ختم می گردد.
اهمیت تدبر در قرآن
در اهمیت تدبر، همین بس که چهار آیه از آیات قرآن مجید به امر تدبر اشاره می کند. در سه آیه، لحن قرآن، لحنی سوالی و توبیخی است و در یک آیه هدف نزول قرآن،«تدبر» معرفی می گردد و تنها همین آیه برای پرداختن به بحث تدبر و اهمیت ویژه آن در قرآن کفایت می کند:
آیه 29 سوره صاد
«کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»
[این] کتابى مبارک است که آن را به سوى تو نازل کردهایم تا در [باره] آیات آن بیندیشند و خردمندان پند گیرند
آیه 68 سوره مومنون
«أَفَلَمْ یَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جَاءهُم مَّا لَمْ یَأْتِ آبَاءهُمُ الْأَوَّلِینَ »
آیا در [عظمت] این سخن نیندیشیدهاند یا چیزى براى آنان آمده که براى پدران پیشین آنها نیامده است
آیه 82 سوره نساء
«أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا»
آیا در [معانى] قرآن نمی اندیشند اگر از جانب غیر خدا بود قطعا در آن اختلاف بسیارى می یافتند
آیه 24 سوره محمد
«أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»
آیا به آیات قرآن نمی اندیشند یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است
اهمیت تدبر ازدیدگاه اهل بیت (علیهم السلام )
پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم ) می فرمایند:
ای مردم! در قرآن تدبر کنید و آیات آن را بفهمید و به محکمات آن نظر کنید و از متشابه آن پیروی نکنید! به خدا سوگند! هرگز نواهی آن را برای شما تبیین نمیکند و تفسیر آن را برای شما توضیح نمیدهد مگر کسی که دستش را گرفته و به نزد خود بالا آورده و بازویش را بالا گرفتهام. به شما اعلام میکنم که هر کس من مولای اویم این شخص مولای او است و او علی بن ابیطالب برادر و وصی من است... .
حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در خطبه خود در مسجد کوفه می فرمایند:
ای گروه مردم! که اکثریت به طرف باطل می روید و برزشتی اعمال ناروای خود پرده می پوشانید! «آیا هیچ در قرآن تدبر نمی کنید (تا حقیقت را درک کنید) و یا اینکه بر دلهای شما قفلهایی زده شده است (تا واقعیت را درک نکنید)» ، آن چنان نیست که شما می پندارید ، بلکه دلهایتان بر اثر اعمال زشت خودتان زنگار بسته و چشم و گوش دلتان کور شده است...
حضرت علی (علیه السلام ) می فرمایند:
آگاه باشید! قرآن خواندنی که با تدبر همراه نباشد، خیری در آن نیست.
حضرت علی (علیه السلام ) درباره پرهیزکاران و اهمیت خواندن قرآن کریم می فرماید:
آن ها در دل شب بر پا ایستاده ، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت مى کنند. جان خود را با آن محزون و داروى درد خود را از آن مى گیرند. هر گاه به آیه اى که در آن تشویق است مى رسند، با علاقه فراوان به آن روى آورده و چشم جانشان با شوق بسیار در آن خیره شده و آن را نصب العین خود مى سازند. هرگاه به آیه اى که در آن بیم و انذار است مى رسند، گوش هاى دلشان را براى شنیدن آنها باز کرده ، فکر مى کنند که صداى ناله آتش سوزان دوزخ و به هم خوردن زبانه هایش در گوش جانشان طنین انداز است .
در روایت دیگر نیز می فرمایند:
در آیات قرآن تدبر کنید و از آن عبرت آموزید، زیرا قرآن، رساترین پندها و عبرت ها است. هر که با قرآن انس پیدا میکند، می تواند آیات آن را راهنمای خود قرار دهد و علاقه و محبت آمیخته با عشق و الفت ناگسستنی با قرآن داشته باشد. مسلمان، برای آن که به قرآن توفیق بیابد ، باید نسبت به آیات قرآن کریم، شناخت پیدا کرده و در آن تدبر کند، محتوایش را دریابد و سپس با عشق، با آن ارتباط فکری و عملی برقرار نماید.
پیشوای عارفان امام زینالعابدین (علیهالسلام) همدم قرآن کریم و بسیار عاشق تلاوت آن بود و چنان لذتی از آن میبرد که هیچ لذتی به پای آن نمیرسید. آن حضرت میفرمود: «اگر آنچه بین مشرق و مغرب است از میان برود و تنها قرآن با من باشد، بیمی به خود راه نخواهم داد».امام سجاد(علیهالسلام) آیات قرآن را به صورت گذرا تلاوت نمیکرد، بلکه همواره با تدبر و دقت نظر قرائت مینمود و در محتوای آن میاندیشید و میفرمود: «آیات قرآن همچون گنجینههایی است. پس هر گاه درِ گنجینهای گشوده شد، به دقت در آن بنگر».
امام صادق (علیه السلام ) هنگامیکه قرآن به دست راست میگرفت تا آنرا بخواند، قبل از باز کردن قرآن چنین دعا میکرد: «أللّهم ... لا تجعل قرائتی قراءة لا تدبّر فیها بل اجعلنی أتدبّر آیاته و أحکامه آخذاً بشرایع دینک ...، یعنی: خدایا قرائت مرا قرائتی که تدبر در آن نیست قرار مده، بلکه مرا آنگونه قرار بده که در آیات و احکام آن تدبر کنم، در حالیکه قوانین دین تو را اخذ میکنم...»
امام رضا (علیه السلام )در هر سه شبانه روز یک بار، تمام قرآن را تلاوت مى کرد و مى فرمود: اگر بخواهم ، مى توانم در کمتر از سه روز آن را ختم کنم ؛ ولى هرگز به هیچ آیه اى نمى رسم ، مگر این که در معنى اش مى اندیشم . درباره این که در چه موضوع و چه وقت نازل شده است ، فکر مى کنم . از این رو در هر سه روز یک بار همه قرآن را تلاوت مى کنم .
جاء بن ابى ضحاک مى گوید: امام رضا (علیه السلام ) هنگامى که شب در بستر خویش قرار مى گرفت ، بسیار قرآن تلاوت مى کرد، و آنگاه به آیه اى مى رسید که در آن از بهشت یا آتش دوزخ یاد شده بود، مى گریست و از خداوند بهشت را مى طلبید و از آتش به او پناه مى برد.
همه روایاتى که به نحوى قرآن را بهار قلبها، چشمه علم براى علماء، مایه حیات و زندگى واقعى قلوب اهل بصیرت و امثال آنها شمرده اند، کنایه از سفارش به تدبّر در قرآن کریم می باشند؛ چرا که عالمان واقعى و اندیشمندان ربّانى هنگام برخورد با آیات الهى به تدبّر و تفکّر پرداخته، راههاى هدایت و سعادت را جستجو می کنند.
نویسنده:سید سهیل مهرزاد