انتظار و بهداشت روان

در قلَه هرم اعتقادى شیعه، عقیده به مهدویت وانتظار براى ظهور وحکومت جهانى حضرت است .
بنابراین رابطه انتظار و بهداشت روان، در حقیقت مبتنى بر رابطه دین و باورهاى دینى با بهداشت روان است. باورهاى دینى از طریق تغذیه روحى، معنابخشى به زندگى، اتصال به منابع قدرت، تخلیه هیجانى .... زمینه هاى آرامش وبهداشت روانى را فراهم می کند .
انتظار علاوه بر این که از ابتلا به بیمارى هاى روانى. جلوگیرى می کند، زمینه رشد وارتقاء توانمندى هاى فرد را در ایفاى نقش هاى اجتماعى، روانى و جسمى فراهم مى سازد. وقتى حالت انتظار در انسان پدید مى آید، مى شود امید وآمادگى و اشتیاق را در خود تجربه کرد. انتظار نور وعدالت، بارقه امید را در دل انسان زنده می کند .
آمادگى براى انتظار نیز به این معناست که توانایى بردبارى بر تأخیرها وشکیبایى بر مشکلات ناشى از غیبت را داشته باشیم. وگواه صادق بر انتظار، شور واشتیاق است که از یک سو در غمِ فراق است و از دیگر سو در شوق وصال.
به طورکلى، امید، آمادگى و اشتیاق، شرایط روانى خاصى ایجاد می کند که در جلوگیرى از بیمارى ها و ارتقاء توانمندى ها در مقابله با اضطراب ها نقش موثرى دارد.

همایش ملی «مترجمان قرآن»

محسن صادقی، مسئول واحد اطلاع‌رسانی و مدیر داخلی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه‌های علمیه، با اعلام این خبر، افزود: در این همایش 50 نفر از مترجمان قرآنی حضور دارند که به بحث و تبادل نظر درباره ارائه ترجمه جامع می‌پردازند.
وی به اهداف همایش اشاره کرد و گفت: تجلیل از مترجمان قرآنی در اولویت برنامه‌های همایش قرار گرفته و آسیب‌شناسی در حوزه ترجمه‌های موجود از دیگر برنامه‌های همایش بوده تا بر اساس آن شیوه‌نامه‌ای برای فعالان این عرصه ارائه شود.
صادقی ادامه داد: از دیگر اهداف این همایش می‌توان به معارفه مترجمان قرآن، آسیب‌شناسی ترجمه‌های فارسی، هم‌اندیشی در مورد تدوین شیوه‌نامه ترجمه قرآن، احداث بانک جامع مترجمان فارسی زبان قرآن کریم، معرفی ترجمه‌های فارسی زبان قرآن کریم و نکوداشت مترجمان فارسی زبان متوفی اشاره کرد.
مدیر داخلی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در این همایش آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله یزدی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.
وی گفت: انجمن قرآن‌پژوهی در نظر دارد سال آینده این همایش را به صورت بین‌المللی برگزار کند.
لازم به ذکر است سایت این همایش به آدرس www.qurantc.ir راه‌اندازی شده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این همایش می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

آثار انتظار

کسى که انتظار قیام مصلح جهانى را دارد در واقع، انتظار انقلاب وتحولى را دارد که وسیع ترین و اساسى ترین انقلاب هاى انسانى در طول تاریخ بشر است؟ انقلابى که همه شؤون زندگى انسان ها را شامل مى شود .
انتظار، همیشه از دو عنصر نفى و اثبات تشکیل می شود، یعنى ناراحتى از وضع موجود، وعشق وعلاقه به وضعیت بهتر . پس کسانى که در انتظارند، اگر در ادعاى خود صادق باشند، باید این اَثار در اَن ها اَشکار شود
: 1- خود سازی فردى : منتظِر، همیشه باید خودساخته و اَماده باشد. براى تحقق بخشیدن به چنین انقلاب عظیمى، مردانى بزرگ مصمم، نیرومند، خودساخته، شکست ناپذیر و داراى بینش عمیق لا زم است. خودسازى براى چنین هدفى، مستلزم به کار بستن برنامه هاى اجتماعى، فکرى واخلاقى است
. 2- خود سازی اجتماعی منتظِر، علاوه بر خودسازى خویش، باید مراقب حال دیگران نیز باشد و علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران و جامعهْ خود نیز بکوشد. در میدان مبارزه، هیچ فردى نمى تواند از حال دیگران غافل بماند، بلکه موظف است هر نقطه ضعفى راکه در هرکجا مى بیند، اصلاح کند و هر موضع اَسیب پذیرى را ترمیم نماید.
3- حل نشدن در فساد محیط : یکى از اَثارانتظار، عدم تسلیم در برابر آلودگى هاى جامعه است . هنگامى که فساد فراگیر مى شود و بیشتر مردم را به آلودگى می کشاند، گاهى افراد پاک در یک بن بست روانى قرار می گیرند، واز اصلاحات، مأیوس مى شوند وفکر می کنند کار ازکار گذشته است ودیگر امیدى براى اصلاح نیست، این نومیدى ممکن است اَنان را به صورت تدریجى به فساد وهمرنگى با محیط بکشاند.
تنها چیزى که مى تواند در ان ها روح امید بدمد وبه مقاومت وخویشتن دارى دعوت کند، امید به اصلاح نهایى وظهور مصلح جهانى است
. 4- پایداری دربرابر رهبری های فاسد و مبارزه با فساد: هرکس سرگذشت دستگاه هاى جبار بنى امیه، بنى عباس، امویین اندلس، سلاطین عثمانى ودیگرکسانى راکه بر جوامع مسلمان به اسم اسلام وحاکم مسلمان، در هند، ماوراء النهر، ایران، مصر شام و نقاط دیگر اَسیا، اَفریقا واروپا مسلط شدند بخواند، مى فهمدکه چه وضع نا امیدکنند ای پیش اَمدکه هدف هاى واقعى واصولى اسلام، بیثشر از رسمیت افتاد واصلاً مطرح نبود
. تنها چیزى که مسلمانان را در برابر این وضعیت نگاه داشت و اَن ها را در حال اعتراض به اوضاع وتقاضاى اجراى برنامه هاى اسلامى دلیر می کرد، وعده هاى قراَن وپیامبر(ص) بود که:
این دین از بین نمى رود و اَینده براى اسلام است. این وعد ها بود که مسلمانان را در برابر حوادثى مانند تسلط بنى امیه، جنگ هاى صلیبى، هجوم چنگیز و سرانجام، استعمار قرن اخیر، پایدار نگه داشت و مسلمانان را علیه اَنان به جهاد وپیکار برانگیخت.
بنابراین مسلمان، تسلیم ظلم وفساد نمى شود وبا ستمگران و مفسدان همراه وهم صدا نخواهد شد. (1)
البته اَثار النتظار، منحصر به این چهار اثر نیست . براى مطالعه بیشتر مى توانید به کتب دیگر مانند انقلاب جهانی مهدی اثر اَیت الله مکارم شیرازى، مبحث انتظار مراجعه نمایید.

  1- سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى ص 211.

ثبت نام مقدماتی بازدید از مراکز قرآنی و پژوهشی سوریه

بسم الله الرحمن الرحیم  

 

قابل توجه کلیه همکاران فرهنگی  و پژوهشگران شهر و استان اصفهان  

  

با سلام.ضمن عرض تشکر از بازدیدشما ازاین وبلاگ با توجه به افتتاح این پزوهشگاه جهت توسعه فرهنگ قرآنی و پژوهشی در مراکز آموزشی این پژوهشگاه در نظر دارد در قالب سفرزیارتی  سوریه  درتابستان و پاییز۹۰   از مراکز قرآنی و پژوهشی کشور سوریه بازدید داشته باشد.بدین منظور تسهیلات ویژه ای برای برگزاری این سفر تدارک دیده است.لذا با توجه به محدودیت ثبت نام و برنامه ریزی در این خصوص لطفا در قسمت نظرات این موضوع با توجه به موارد زیر پیش ثبت نام نمایید. 

درج نام و نام خانوادگی- ناحیه- مقطع - سمت- شماره تلفن تماس ضروری است. 

 

لطفاجهت هماهنگی در این زمینه با تلفن ۰۹۱۳۷۱۰۵۲۹۵ تماس حاصل نمایید.

عاشورا و انتظار


  فرهنگ عاشورا، زمینه ساز فرهنگ انتظار است.
انتظار، ادامه عاشورا است و چشم به راه حسین دیگرى نشستن، درکربلاْ"یى به وسعت جهان. در زیارت عاشورا، در دو قسمت، از خون خواهى حسین (ع) در رکاب امام مهدى (ع) خبر مى دهد. (1)
امام باقر(ع) فرمود: یکدیگر را در روز عاشورا، این گونه تعریت دهید: اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین و جعلنا وایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد (ع) (2) خداوند اجر ما و شما را در مصیبت حسین (ع) بزرگ گرداند و ما و شما را ازکسانى قرار دهدکه به همراه ولى اش، امام مهدى از آل محمد(ع)، طلب خون آن حضرت کرده، به خون خواهى او برخیزیم.
پاره اى روایات، عاشورا را روز ظهور حضرت مهدى (ع) ذکرکرده اند. (3)
پس انتظار، انتظار انتقام عاشوراست و یاران مهدى (ع) همه عاشورایى اند. کسانى مى توانند در رکاب مهدى (ع) باشند و امام حق را یارى رسانندکه در مکتب عاشورا، آبدیده شده و معیار جنگ و صلح را از او آموخته باشندکه حسین (ع)، خود معیار سلم و حرب و تولأ و تبرا است. (4)

  1- مفاتیح الجنان زیارت عاشورا .
2- مصباح المتجهد مفاتیح الجنان.
3- غیبة طوسی ص274.
4- عاشورا وانتظار. پور سید آقایی ص 42.