گشودن درهای رحمت با نماز شب

اگر کمی به آیات و روایات توجه کنیم ، خواهیم دید که راه های بسیار خوبی برای رسیدن به خوبی ها فراهم می باشد که برای رسیدن به آنان ، تنها نیازمند اراده و سعه صدر می باشیم . یکی از این باب ها خواند نماز شب است که در آیات قرآن کریم ( آیه 16 سوره سجده ) و  روایات به آن اشاره و تأکید شده است .
*نامهاى سوره‏ سجدهنام این سوره در بعضى از روایات و در لسان مشهور مفسران ؛ " سوره سجده " یا " الم سجده " است ، و گاه براى مشخص ساختن آن از سوره حم سجده آن را به نام " سجده لقمان" مى‏خوانند ، چرا که بعد از سوره لقمان قرار گرفته است ، در بعضى از روایات نیز از آن به " الم تنزیل " یاد شده است .
فخر رازى و  آلوسى نیز نام سوره " مضاجع " را از جمله نامهاى آن ذکر کرده‏اند (به تناسب آیه 16 این سوره « تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ ... » ).
* شب زنده داران !« تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ؛ پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مى‏شود (و بپا مى‏خیزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید مى‏خوانند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند ! » (سجده 16)
در تفسیر جمله ؛" تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ" (شبانگاه ، پهلوهاى آنها از بستر دور مى‏شود) دو تفسیر در روایات اسلامى وارد شده :
تفسیرى به نماز " عشاء" و اشاره به اینکه مؤمنان راستین بعد از نماز مغرب و قبل از نماز عشاء به بستر نمى‏روند مبادا خواب آنها را بگیرد ، و نماز عشایشان از دست برود . (زیرا در آن زمان معمول بوده که در آغاز شب به استراحت مى‏پرداختند و نماز مغرب و عشاء را- طبق دستور استحباب جدایى میان نمازهاى پنجگانه- از هم جدا مى‏کردند و هر کدام را در وقت فضیلت خود بجا مى‏آورند) هر گاه بعد از نماز مغرب و قبل از وقت عشا مى‏خوابیدند ممکن بود براى نماز عشا بیدار نشوند.   
این تفسیر را " ابن عباس" طبق نقل در المنثور از  پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله )  نقل کرده ، و در" امالى" شیخ نیز از  امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده است . ( در المنثور و امالى شیخ طبق تفسیر المیزان ، جلد 16 ، صفحه 283)
اما در بیشتر روایات و کلمات مفسران ، به برخاستن از بستر و براى اداء نماز شب تفسیر شده است .
در روایتى از امام باقر (ع) چنین مى‏خوانیم که به یکى از یارانش فرمود : « أ لا اخبرک بالاسلام اصله و فرعه و ذروة سنامه :آیا ریشه و شاخه و بلندترین قله اسلام را به تو معرفى کنم ؟ »
راوى عرض کرد بفرمائید: فدایت شوم. فرمود : « اما اصله الصلاة، و فرعه الزکاة، و ذروة سنامه الجهاد : ریشه‏اش نماز است و شاخه‏اش زکات ، و قله مرتفعش جهاد است .»
سپس افزود: آیا می خواهى تمام ابواب خیر را به تو معرفى کنم ؟ راوى مى‏گوید: بفرمائید فدایت شوم .
امام فرمود : « الصوم جنة، و الصدقة تذهب بالخطیئة، و قیام الرجل فى جوف اللیل بذکر اللَّه، ثم قرأ " تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ" ؛ روزه سپرى است در مقابل آتش و صدقه محو کننده گناه است ، و بر خاستن انسان در دل شب او را به یاد خدا مى‏اندازد ، سپس آیه " تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ " را تلاوت فرمود .» (اصول کافى ، جلد 2  ، باب دعائم الاسلام ، حدیث 15 ، صفحه 20)
در روایتى از امام باقر (ع) چنین مى‏خوانیم که به یکى از یارانش فرمود: « أ لا اخبرک بالاسلام اصله و فرعه و ذروة سنامه :آیا ریشه و شاخه و بلندترین قله اسلام را به تو معرفى کنم ؟» راوى عرض کرد بفرمائید: فدایت شوم. فرمود: « اما اصله الصلاة، و فرعه الزکاة، و ذروة سنامه الجهاد : ریشه‏اش نماز است و شاخه‏اش زکات ، و قله مرتفعش جهاد است»
در تفسیر" مجمع البیان"  از" معاذ بن جبل" چنین نقل شده که در غزوه " تبوک" در خدمت رسول خدا (ص) بودم ، گرما همه را سخت ناراحت کرده بود و هر کس به گوشه‏اى پناه مى‏برد ، ناگهان دیدم که پیامبر (ص) از همه به من نزدیکتر است ، خدمتش رفتم عرض کردم: اى رسول خدا (ص) ! عملى به من بیاموز که مرا وارد بهشت کند ، و از آتش دوزخ دور سازد .
فرمود : سؤال بزرگى کردى ، اما پاسخ آن براى کسى که خدا بر او آسان کرده است مشکل نیست . سپس افزود : " تعبد اللَّه و لا تشرک به شیئا و تقیم الصلاة المکتوبة و تؤدى الزکاة المفروضة و تصوم شهر رمضان : خدا را پرستش کن و چیزى را شریک او قرار نده نمازهاى واجب را انجام ده و زکات واجب- حق مستمندان- را اداء کن و ماه رمضان را روزه بگیر".

بعد فرمود: و آیا می خواهى از ابواب خیرات به تو خبر مى‏دهم ؟ عرض کردم : اى پیامبر بفرمائید . فرمود : « الصوم جنة من النار و الصدقه تکفر الخطیئه و قیام الرجل فى جوف اللیل یبتغى وجه اللَّه ثم قرأ هذه الایه تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ : روزه سپرى است در برابر آتش و انفاق در راه خدا کفاره گناهان است ، و قیام انسان در دل شب براى خشنودى خدا . سپس آیه" تتجافى جنوبهم" را قرائت فرمود" » . (مجمع البیان ذیل آیات مورد بحث و تفسیر نور الثقلین ، جلد 4 ، صفحه 229)
گر چه هیچ مانعى ندارد که آیه مفهوم وسیعى داشته باشد ، هم بیدار ماندن در آغاز شب را براى نماز عشاء شامل شود، و هم بر خاستن در سحرگاه را براى نماز شب ، ولى دقت در مفهوم" تتجافى" معنى دوم را بیشتر در ذهن منعکس مى‏کند ، زیرا ظاهر جمله این است که قبلا پهلوها در بستر آرام گرفته سپس از آن دور مى‏شود و این مناسب قیام در آخر شب براى انجام نماز است .
گر چه در باره اهمیت این نماز پر برکت همان چند روایت فوق کافى به نظر مى‏رسد ، ولى این نکته قابل ذکر است که در روایات اسلامى آن قدر اهمیت‏ به این عبادت داده شده است که در باره کمتر عبادتى چنین سخن گفته شده است .
دوستان حق، و رهروان راه فضیلت به این عبادت بى ریا که قلب را روشنایى و دل را نور و صفا مى‏بخشد همواره اهمیت بسیار مى‏دادند .
پیامبر خدا فرمود: آیا می خواهى از ابواب خیرات به تو خبر مى‏دهم؟ عرض کردم اى پیامبر بفرمائید. فرمود: « الصوم جنة من النار و الصدقه تکفر الخطیئه و قیام الرجل فى جوف اللیل یبتغى وجه اللَّه ثم قرأ هذه الایه تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ: روزه سپرى است در برابر آتش و انفاق در راه خدا کفاره گناهان است، و قیام انسان در دل شب براى خشنودى خدا . سپس آیه" تتجافى جنوبهم" را قرائت فرمود»استفاده از فرصت های داده شده!
ممکن است بعضى همیشه توفیق بهره‏گیرى از این عبادت پر برکت را نداشته باشند ، ولى چه مانعى دارد که در بعضى از شبها که این توفیق حاصل است بهره گیرند و در آن هنگام که خاموشى همه جا را فرا گرفته ، و اشتغالات روزانه همه تعطیل است، کودکان در خواب ، و محیط آماده حضور قلب و راز و نیاز با خدا است، برخیزند و به در خانه خدا روند و دل را به نور عشق دوست روشن سازند .
پیام‏های آیه:1ـ سحر خیزى و دل کندن از رختخواب ، یکى دیگر از نشانه‏هاى مؤمنان است : « تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ » ...
2ـ عبادت‏هایى که با نوعى ریاضت و خفا همراه باشد، ارزش بیشترى دارد: «تَتَجافى‏»
3ـ مؤمن ، نه مأیوس است، نه مغرور، هم بیم دارد، هم امید: «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً»
4ـ تواضع ، سحرخیزى و انفاق ، خصلت دائمى مؤمنان است : «لا یَسْتَکْبِرُونَ ...یَدْعُونَ ...یُنْفِقُونَ» (همه با صیغه‏ى مضارع آمده است.)                   
5ـ رابطه‏ى شبانه با خداوند ، باید با رسیدگى به محرومان همراه باشد : « یَدْعُونَ ... یُنْفِقُونَ»
6ـ مورد انفاق ، تنها مال نیست ، بلکه شامل علم و آبرو و دیگر سرمایه‏هاى انسان نیز مى‏شود : « مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ »
گر چه هیچ مانعى ندارد که آیه ی  16 سوره سجده ، مفهوم وسیعى داشته باشد ، هم بیدار ماندن در آغاز شب را براى نماز عشاء شامل شود ، و هم بر خاستن در سحرگاه را براى نماز شب، ولى دقت در مفهوم "تتجافى" معنى دوم را بیشتر در ذهن منعکس مى‏کند، زیرا ظاهر جمله این است که قبلا پهلوها در بستر آرام گرفته سپس از آن دور مى‏شود و این مناسب قیام در آخر شب براى انجام نماز است .

آغاز به کار نمایشگاه هنر اسلامی معاصر در آمریکا

 نمایشگاه «هنر اسلامی معاصر در آمریکا» 26 فروردین ماه سال 90، در شهر «پیتسبورگ» در ایالت «پنسیلوانیا»ی آمریکا آغاز به کار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «Islamic Art Magazine»، این نمایشگاه با هدف مقابله با سوءتعبیرات و تصورات نادرست از دین اسلام و ایجاد ارتباط میان فرهنگ‌های مختلف با استفاده از زبان هنر برگزار خواهد شد.
در این نمایشگاه که تا تاریخ هشتم مرداد سال 90 در گالری «مایکل برگر» شهر پیتسبورگ دایر خواهد بود، آثار هنرمندان مسلمان معاصر از کشورهای مختلف جهان به نمایش در خواهد آمد.
همچنین به منظور بررسی مسائل مختلف اسلامی که توسط هنرمندان مسلمان در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد، روز 27 فروردین ماه نیز همایشی با عنوان «هنر اسلامی معاصر در آمریکا» در پیتسبورگ برگزار خواهد شد.
این همایش به همت مسئولان گالری مایکل برگر، مؤسسه خاورمیانه پیتسبورگ و موزه «اندی وارهل» در تماشاخانه موزه وارهل برگزار خواهد شد و در آن حد و مرزهای دینی، فرهنگی و اجتماعی هنر اسلامی معاصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 

موافقت دولت کانادا با اقامه نماز در مدارس

 

به گزارش ادیان نیوز، پس از پی گیریهای مستمر مسلمانان و ائمه مساجد کانادا، دولت با ساخت نماز خانه در مدارس موافقت کرد و اجازه داد تا دانش آموزان در اوقات شرعی نماز بخوانند.
سیندی واتسون مدیر یکی از موسسه های دولتی در این باره گفت: دین و مذهب جزء شخصیت هر انسانی است و احترام به آن الزامی است و این اقدام احترام به آئین و عقاید مسلمانان است.
گفتنی است دولت کانادا در حالی مجوز ساخت نمازخانه در مدارس را صادر کرده است که قانون ممنوعیت حجاب در مجلس این کشور در حال بررسی است. لازم به ذکر است در حدود 90هزار نفر مسلمان در کانادا زندگی می کنند.

آشنایی دانش‏آموزان آلمانی با اسلام

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ "توماس دماتزیر"،وزیر کشور آلمان،گفت: در سال جاری و یا در نهایت تا سال آینده درس اسلام‏شناسی در مدارس باید ارائه شود و این کلاس‏ها نباید به صورت یک طرح آزمایشی باشد، بلکه باید بر مبنای حقوقی مشخص برگزار شوند.
وی افزود: هدف از این اقدام آشنایی جامعه آلمان با دین اسلام است و با شناخت همگانی غیر مسلمانان با مسلمانان، آنها می‏توانند با یکدیگر با مسالمت زندگی کنند که این موضوع  باعث تقویت گفتگوی دینی می شود.
گفتنی است ائمه مساجد و رهبران مراکز اسلامی چندی پیش خواستار تدریس اسلام در مدارس بودند. در آلمان بیش از 4 میلیون و 300 هزار مسلمان زندگی می‏کنند که اسلام پس از مسیحیت دومین مذهب در این کشور است.
وزیر کشور آلمان توضیحاتی درباره منبع تدوین دروس اسلام و همچنین نحوه تدریس این درس ارائه نکرد.

 

منبع :ابنا

فضیلت دعا برای امام زمان (عج)

 دعاها و زیارات وارده درباره حضرت مهدی (عج) در بین شیعیان بسیار مهم تلقی شده و مردم بسیار به آن دعاها و زیارات می پردازند. زیرا حضرت مهدی صاحب عصر و زمان و امید ما به حساب می آید. با توجه به روایات، دعا برای سلامتی حضرت صاحب الزمان بسیار سفارش شده است به طوری که گفته شده امام صادق علیه السلام در تعقیب نمازشان بسیار و بیشتر از دعا برای خویش برای امام زمان علیه السلام دعا می کردند.
با توجه به این روایت وارده، اهمیت بسیار دعا کردن برای حضرت مهدی (عج) روشن می شود. دعا برای سلامتی حضرت مهدی آثار و برکات فراوانی هم دارد. از جمله اینکه دعا برای آن حضرت باعث ازدیاد محبت آن حضرت به ما خواهد شد. ارتباط قلبی ما با حضرت زیاد می شود و از طرف دیگر دعا برای سلامتی آن حضرت موجب می شود که مردم از بلاهای طبیعی دور بمانند. دعا باعث زنده نگه داشتن یاد امام در دل ما می باشد. دعا برای فرج آن حضرت باعث گشایش در زندگیمان خواهد بود و خیلی آثار و برکات دیگری دارد که قابل شمارش نمی باشد.
در توقیع شریفی که از حضرت صاحب الزمان آمده است، حضرت می فرمایند: واکثروا الدعاء بتعجیل الفرج (برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید) برآوردن حاجت مومن بسیار ارزنده و مهم می باشد.امام در این جمله از ما خواسته اند تا دعا برای تعجیل فرج کنیم پس برآوردن چنین حاجتی بسیار ارزنده و برکات فراوان دارد. امام صادق علیه السلام می فرمایند: (هر کس در برآوردن حاجت برادر مسلمان خود گام بردارد و در آن جدیت کند و خداوند برآورده شدن آن حاجت را به دست او قرار دهد، خداوند تعالی برایش ثواب یک حج و یک عمره و اعتکاف دو ماه مسجد الحرام و روزه آنها را می نویسد و اگر در آن تلاش کند ولی برآورده شدن این حاجت را به دست او قرار ندهد خداوند یک حج و یک عمره برای او خواهد نوشت.در روایتی دیگر که از رسول خدا نقل شده است، حضرت محمد (ص) می فرمایند: هر کس در جهت روا ساختن حاجت برادر مومن خویش که رضای خدای در آن باشد و برای او مصلحتی در آن هست تلاش کند مثل آ ن است که خدای عزوجل را هزار سال خدمت کرده و یک چشم بر هم زدن در معصیت او نیفتاده باشد.
همه این روایات حاکی از آثار و نتایج دعا برای حضرت مهدی (عج) می باشد و اهمیت این موضوع را نشان می دهد اما همان طور که اشاره شد دعاها و زیارات بسیاری در رابطه با امام زمان وجود دارد و یا از ناحیه خود امام به دست ما رسیده است.
در این مطلب تا حد توان به توضیح و بررسی بعضی از این ادعیه می پردازیم؛ دعای عهد: اللهم رب النور العظیم و رب اکرسی الرفیع ... حضرت امام صادق علیه السلام درباره دعای عهد می فرمایند: هر کس با این عهد چهل روز به درگاه خداوند دعا کند از یاران قائم ما خواهد شد و اگر قبل از ظهور حضرت مهدی بمیرد خداوند در وقت ظهور، او را از قبرش بیرون می آورد تا در خدمت آن حضرت باشد و به ازای هر کلمه هزار حسنه به او عطا کند و هزار گناه را از او محو گرداند. این دعا مستحب است هر روز صبح پس از نماز صبح خوانده شود.دعای عهد، دعای تجدید بیعت با حضرت صاحب الزمان می باشد و بر خواندن آن در روز جمعه تاکید شده است. یک دعای عهد دیگری هم داریم که این گونه شروع شده: اللهم یا اله الالهه. یا واحد یا احد یا آخر الآخرین و یا قاهر القاهرین ...که امام باقر علیه السلام درباره آن فرموده اند: هر کس در همه عمرش یک بار این دعا را بخواند جزء بندگان نوشته خواهد شد. زمانی که حضرت مهدی ظهور کنند او را به اسم خودش و پدرش صدا زنند و نامه ای را به او دهند و گویند: این نامه عهدی است که در دنیا با ما بسته ای.  

دعای ندبه دعای ندبه را امام صادق علیه السلام به شیعیان زمان خویش آموختند و امر فرمودند که این دعا در اعیاد ۴ گانه جمعه، فطر، غدیر و قربان خوانده شود. همچنین در زمان غیبت حضرت صاحب الزمان این دعا می تواند باعث تجدید عهد و میثاق با صاحب الزمان (عج) باشد. این دعا بیان تاریخی از حضور اولیای خدا بر روی زمین تا حضرت  مهدی (عج) می باشد. صدرالاسلام همدانی در کتاب خود (تکالیف الآنام) در رابطه با فضیلت دعای ندبه گفته است: هرگاه در جایی با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالی آن خوانده شود نه تنهاعنایت و توجه امام زمان را به آن مکان جلب می کند بلکه باعث حضور حضرت در آنجا می گردد.
بسیاری از اولیا با خواندن این دعا با حضرت مهدی (عج) ملاقات داشته اند.
محدث نوری نقل می کند در کنار حرم عسکریین علیه السلام شخصی بود به نام آ قا محمد به نقل از مادرش نوری در سرداب مشغول به خواندن دعای ندبه بود که حضرت مهدی (عج) در آنجا می آیند و با او ملاقات می کنند.
زیارت آل یاسین زیارت آل یاسین از جمله مشهورترین زیاراتی است که در توقیع حضرت صاحب الزمان (عج) به محمد حمیری گفته شده است. حضرت درباره این زیارت به محمد حمیری فرمودند: هرگاه خواستید به واسطه ما به خداوند تعالی و نیز به سوی ما توجه کرده و روی آورید پس همان گونه که خداوند فرموده است بگویید: (سلام علی آل یاسین ...) این زیارت با ۲۲ سلام شروع می شود و با گواه گرفتن حضرت مهدی با عترت پیامبر (ص) تجدید عهد می کند.
زیارت جامعه کبیره زیارت جامعه کبیره از جمله کامل ترین زیارات می باشد که در آن می توان تمامی ائمه (ع) را زیارت کرد. علامه مجلسی (ره) در این رابطه گفته است: در رویای صادقه امام رضا علیه السلام را زیارت کردم که مرا به خواندن این زیارت تاکید کرده است.  این زیارت از حضرت امام هادی علیه السلام نقل شده است. علامه مجلسی می گوید: در عالم مکاشفه امام زمان را دیدم و به خواندن زیارت مشغول شدم. بعد از اتمام آن، حضرت فرمودند: زیارت خوبی است.
دعای توسل به حضرت در این باب به سه دعا اشاره می کنم:
دعای توسل ۱ یا فارس الحجاز ادرکنی
روایت شده است که اگر این دعا را در هنگام گرفتاری و سختی در صحرا ۷ بار بخوانی حضرت مهدی (عج) تو را یاری خواهد کرد.
توسل دیگر: روایت شده هر کسی که
گرفتاری اش شدت یابد ۷۰ بار بگوید؛
یا الله یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان
ادرکنی ولاتهلکنی در کتاب علامه عراقی در داستان ملا قاسم رشتی که خدمت امام زمان رسیده بود هست که ملا قاسم دعایی را برای توسل به حضرت آموخته اند:
یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی
دعای عبرات اللهم انی اسالک یا راحم العبرات ...
این دعای مشکل گشا از امام صادق علیه السلام روایت شده است و حضرت صاحب الزمان (عج) در رابطه با آن فرموده اند که در هنگام امور مهم و مشکلات بزرگ، این دعا باعث رفع مشکل خواهد شد.