1ـ جمع القران و تاویله یا جمعآورى آیات قرآن بر اساس ترتیب
نزول.
2ـ کتابى که آن حضرت در آن شصت نوع از انواع علوم قرآنى را جمع کرده و
براى هر نوع از آنها مثالى زده است.ما در مقدمات کتاب،سند خود را درباره این کتاب
بیان کردیم.
3ـ الجامعه،
4ـ الجفر،
5ـ صحیفه الفرائض،
6ـ کتابى
درباره زکات چارپایان،
7ـ کتابى در ابواب فقه،
8ـ کتابى دیگر در ابواب فقه،
9ـ نامه آن حضرت به مالک اشتر،
10ـ وصیت وى به محمد حنفیه،کتاب
11ـ
عجایب احکام و قضاوتهاى آن حضرت که توسط برخى از علما جمعآورى شده است و ما نیز
این کتاب را جمع آوردهایم و کتاب عجایب احکام امیر المؤمنین به روایت محمد بن على
بن ابراهیم بن هاشم قمى از پدرش از جدش را نیز در آن درج کردهایم. (این کتاب به
طبع رسیده است.)
12ـ دعاها و مناجاتى که از آن حضرت بهجا مانده است و برخى از
دانشمندان آنها را جمع کرده و بدان صحیفه علویه گفتهاند، (این کتاب نیز به چاپ
رسیده است) .
13ـ مسند آن حضرت که توسط نسایى جمع آورده شده است.این کتاب حاوى
احادیث و روایاتى است که از آن حضرت نقل شده.در کشف الظنون در این باره گفته
شده:«مسند على (ع) تألیف ابو عبد الرحمن احمد بن شعیب نسایى متوفا در سال 303
ه».این کتاب غیر از کتاب خصایص است که در فضل على بن ابیطالب به نگارش درآمده که در
کشف الظنون هم نام آن آمده است.این سه کتاب اخیر را در واقع مىتوان از باب
توسع،جزو تألیفات آن حضرت دانست.
14ـ جنة الاسماء.در کشف الظنون در این باره
آمده است:«جنة الاسماء نوشته امام على بن ابیطالب است که امام محمد غزالى (متوفا در
505 ه) بر آن شرحى نوشته است.من خود نیز این مطلب را در برخى از کتابها یافتم».براى
ما روشن نشد که این کتابى که غزالى آن را شرح کرده است چیست؟و چرا آن را به على (ع)
نسبت مىدهند؟و بعید نیست که در این سخن تحریفى صورت گرفته باشد.
کتابهایى که
سخنان آن حضرت را گرد آوردهاند
در قسمت اول از این جلد سخن ابن ابى الحدید را
نقل کردیم که گفته بود:براى هیچ یک از فصحاى صحابه یک دهم یا نصف آن،از سخنانى که
از على (ع) گردآورى شده،تدوین نشده است.ما پیش از این،درج سوم قسمت یک فهرستى از
کتبى که سخنان آن حضرت را جمع آوردهاند ارائه دادیم و در اینجا نیز این فهرست را
همراه با اختصار و زیادتى نسبت به آنجا،ذکر مىکنیم :
1ـ نهج البلاغه که توسط
شریف رضى جمع آورى شده و تا کنون چندین بار به چاپ رسیده است .
2ـ مافات نهج
البلاغه من کلامه (سخنان آن حضرت که در نهج البلاغه نیامده است) جمع آورى شده توسط
فاضل معاصر شیخ هادى بن شیخ عباس بن شیخ جعفر فقیه نجفى (این کتاب به چاپ رسیده
است) .
3ـ مائة کلمه جمعآورى شده توسط جاحظ (مطبوع) .
4ـ غرر الحکم و درر
الکلم گردآورى شده توسط عبد الواحد بن محمد بن عبد الواحد آمدى تمیمى .وى این سخنان
را از کلمات کوتاه آن حضرت جمعآورى کرده و با نهج البلاغه نزدیک است.انگیزه آمدى
در تألیف این کتاب،کارى بود که جاحظ در تألیف مائة الکلمه به انجام رسانده بود .
(مطبوع) .
5ـ دستور معالم الحکم (مطبوع) .
6ـ نثر اللآلى جمعآورى شده به
وسیله ابو على فضل بن حسن طبرسى مؤلف مجمع البیان (مطبوع) .
7ـ مطلوب کل طالب
من کلام على بن ابیطالب جمعآورى شده توسط ابو اسحاق و طواط انصارى .در این کتاب صد
سخن حکمت آمیز منسوب به آن حضرت نقل شده است.این کتاب در لایپزیک و بولاق به طبع
رسیده و به فارسى و آلمانى برگردانده شده است.
8ـ قلائد الحکم و فرائد الکلم
گردآورى شده توسط قاضى ابو یوسف یعقوب بن سلیمان اسفراینى .
9ـ معمیات على (ع)
.
10ـ امثال الامام على بن ابیطالب طبع جوائب که بر پایه حروف الفبا ترتیب
یافته است.
11ـ سخنان على (ع) شیخ مفید که در کتاب ارشاد خود نقل کرده است.
12ـ سخنان و نامههاى آن حضرت که نصر بن مزاحم در کتاب صفین خود،نقل کرده است.
13ـ سخنان على (ع) که در کتاب جواهر المطالب آورده شده است.و کتابهاى دیگرى غیر
از آنچه نام بردیم.
منبع کتاب :سیره معصومان 3
کتاب: مجموعه آثار، جلد 16، ص 278
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند.
رغائب جمع رغیبه و به معنی چیزی که مورد
رغبت و میل است. این لغت همچنین معنای عطا و بخشش فراوان را نیز داراست.
«لیله
الرغائب» شبی است که عطاء و بخشش پروردگار بسیار است و بندگان با روی آوردن به
بارگاه احدیت و خشوع، شایستهٔ دریافت و عطا و کرم بی حساب میشوند.
برای این شب
عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین
قرار است:
روز پنجشنبهی اوّل ماه رجب را روزه میداری
و چون شب جمعهی آن فرا رسد بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز ( به صورت 6
نماز دو رکعتی) می گذاری . در هر رکعت از این دوازده رکعت، یک مرتبه حمد و سه مرتبه
سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه سوره قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ می
خوانی.
پس از پایان نماز،70 مرتبه می گویی: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ
النَّبِیِّ الاُْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ
پس به سجده میروی و 70 مرتبه می گویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ
پس سر ازسجده برمیداری و 70
مرتبه می گویی: رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ
الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ
پس باز به سجده میروی و 70 مرتبه می گویی: سُبُّوحٌ
قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ
پس حاجت خود را می طلبی که انشاءالله
برآورده خواهد شد.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می
فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با
زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به
آن فرد میگوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میّت
میپرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیدهام و کلامی شیرین
تر از کلام تو نشنیدهام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیدهام. آن زیباروی پاسخ
میدهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی.
امشب به نزد تو آمدهام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو
بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم
افکند.
و اما ، چند نکته و اشاره کوتاه و یادآوری در مورد رجب:
- رجب مانند مسجد شجره(میقات) و رمضان مانند مسجدالحرام(حرم) است.
- رسول خدا صلی الله علیه وآله در رجب مبعوث شدند و در رمضان تمام قرآن نازل شد.
- امیرالمومنین علیه السلام در رجب متولد و در رمضان شهید شدند.
- آغاز حرکت امام حسین در ماه رجب است(شب بیست و هشتم) و پایانش؟! نه، خون او هنوز در جوشش است و بیرقش افراشته و روز بی پایان عاشورایش ادامه دار.
- رجب ماه خداست، شعبان ماه رسول خدا و رمضان ماه امت.
- در ماه رجب روزه بسیار سفارش شده خصوصا اگر سه روز پشت سر هم پنجشنبه،جمعه و شنبه باشد.
- همچنین در این ماه عمره، زیارت ائمه علیهم السلام خصوصا امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام و اعتکاف در ایام البیض(15-14-13)از اهمیت خاصی برخوردار است.
- ذکر "لا اله الا الله" و تلاوت سوره "توحید" و " استغفرالله ذاالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب والاثام" هر یک هزار مرتبه سفارش شده و بسیار موثر است.
- موضوع محوری ادعیه و اذکار ماه رجب، "خدا و خداشناسی" است و کارویژه آن "اصلاح روابط" بنده با خداست از طریق ایجاد امید و دلگرمی به رحمت بی نهایت خدا، برای توبه و بازگشت.
بدبین ترین افراد و ناامیدترین انسانها با خواندن و دانستن ترجمه معمولی این ادعیه میپذیرد که: خدا کریم است. خدا مهربان ترین است. خدا عطوف است و رئوف است و...
دعای معرف ماه رجب:
یا مَنْ اَرْجُوهُ
لِکُلِّ خَیْر، وَآمَنَ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ، یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ
بِالْقَلیلِ، یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَأَلَهُ یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ
وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، اَعْطِنی بِمَسْأَلَتی
اِیّاکَ جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَةِ، وَاصْرِفْ عَنّی
بِمَسْأَلَتی اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَةِ، فَاِنَّهُ غَیْرُ
مَنْقُوص ما اَعْطَیْتَ، وَزِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ.
محمد بن ذکوان -که امام صادق علیه السلام
این دعا را به او تعلیم فرمود- نقل می کند:
امام صادق علیه السلام در حالی که با
دست چپ محاسن مبارکش را گرفته بود و انگشت سبابه دست راستش را به حالت گریه و التجا
تکان می دادند ، مابقی دعا را خواندند:
یا ذالجلال و الاکرام یا ذالنعماء والجود یا ذا المن و الطول، حرم شیبتی علی النار
تهیه و تنظیم: مینا طراویان
در ماه رجب فرشته ای تا صبح اینگونه ندا میدهد: خوشا به حال رجبیّون، خوشا به حال آنان که والایی ماه رجب را دریافتهاند، خوشا به حال آنان که از برکت ماه رجب نصیبی اندوختهاند. ... | |||
سه گفتار در فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب
|
استاد انصاریان، عامل پاکی و سعادت انسان ها را با خدا بودن دانست و گفت: عدم اعتقاد به قرآن و قیامت، انسان را به تباهی می کشاند.
کسانی که جاهل به پرودگار هستند و به قیامت اعتقادی ندارند جز بدن خالی و بی فایده، چیز دیگری نیستند. استاد انصاریان با اشاره به اینکه افرادی که قیامت را قبول ندارند در هاله سنگینی از تکبر نسبت به حق قرار دارند از بیان مبارک قرآن مجید، گفت: این گونه افراد اهل گوش دادن به سخن و دعوت حق نیستند و قرآن درباره این گونه افراد تأکید می کند: انحراف فکری شان آن قدر شدید است که گمان می کنند این زندگی که دارند، بهترین زندگی است. وی با بیان اینکه در تمام کره زمین کسی پیدا نمی شود که ارزیابی های حضرت علی (ع) را بدون دلیل و برهان منکر شود، اذعان داشت: کسانی که در مورد سخنان امیر المؤمنین موضع گیری می کنند دچار انحراف فکری هستند چرا که اگر انسان بین خود و عقل خود خلوت کند و پرده ها را کنار بزنند کاملا حقایق بیانات امیر المؤمنین (ع) را تایید می کنند. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام اول شیعیان مبنی بر اینکه "مطالب حق را منحصر به اهل ایمان نکنید" گفت: امام علی (ع) می فرمایند: " از دهان افراد گاهی حرف عالمانه بیرون می آید که بسیار ارزنده و مفید است. وی منحصرکردن مسائل به افراد مؤمن را کار اشتباهی دانست و بیان داشت: وقتی خبر شهادت حضرت علی (ع) به معاویه لعنت الله علیه رسید، معاویه در کلامی گفت: "مات العلم والفقه": دانش و بینش از دنیا رفت و این کلام از کسی بود که نه تنها مؤمن نبود بلکه سرسخت ترین دشمن حضرت علی (ع) بود. استاد انصاریان با تأکید بر اینکه عامل پاکی همه چیز در کنار خدا بودن است، خاطر نشان کرد: با یک بررسی ساده به این نتیجه خواهید رسید که کسانی که با خدا و انبیاء و اولیای الهی آشنا هستند و مسائل اعتقادی را رعایت می کنند چه زندگی پاک، خوب و شیرینی دارند.